You mean someone who will oversee the creation of all the audio content?
I believe that if games are going to develop in this way in the future, then they’ll need an audio director.
That’s right. But I’m not talking about the person actually making the music. I mean someone whose role is to oversee the whole process, from ambient sounds to the way the music is used, and how precisely it sounds. I think this is a role that may well be required in video games in the future.
In real life, the impression you get totally changes depending on the vibrancy of sound. As it’s hard to be objective about something you have created yourself, what we’re talking about is having a third party who hasn’t actually made the music or ambient sound, but is responsible for getting the overall balance right.
There’s no doubt that the impression you get of a song really changes when it has been mixed perfectly with the ambient, background noise.
Well, you will never have a two hour film where there is music playing for the entire duration. And I think that it is becoming possible to use music in video games in the same way that it is used in films.
A little earlier, Sakaguchi-san spoke about music in RPGs up to now, where its role has been rather like the music you listen to when you’re out jogging. I think this is why games needed music that players could listen to continuously without growing tired of it. But with this game, Sakaguchi-san took on a new challenge, and I think he wanted the player to sense that a different approach had been taken to the music.
So you don’t actually take on the task of implementing the sound in the game, Sakaguchi-san? I guess you get the person responsible for audio to implement it, and then just adjust the parts that you feel aren’t quite right.
Uematsu-san, do you feel that the way the music has been used fits naturally with the game?
I think it works very naturally. There was a period when there was an email exchange between myself, Sakaguchi-san and the person responsible for audio, which discussed the music in very minute detail. There were parts that were quite hard for me to follow, but I really felt satisfied with how it all turned out. When you’re working on the music by yourself, away from the dev team, you can sometimes get the wrong end of the stick and things can end up going in the wrong direction.