The Story at the Core
The Last Story does have a single central story that will guide the player as they work towards reaching the goal. But at the same time, you have provided opportunities to play the game differently at each and every turn. I think you can justifiably claim that everyone can play the game in their own style. Sakaguchi-san, did you feel that you needed to take this approach in order to get players on board with what you were trying to achieve?
So you’re saying that you couldn’t consider getting rid of that central component of a classic RPG, the story. Up until now, RPGs have strived to come up all sorts of ways of increasing the content you can access after completing the game, in order to ensure that players want to keep playing it. But with this title, you’ve tried to do something else. I get the impression that your goal was to give the player limitless freedom within the game, while at the same time also making it so they want to play again. You aim to achieve this by getting the player to think about other ways they could have approached the game.
Matsumoto-san, would you say that you were on the same wavelength with Sakaguchi-san from the start?
When a game creator obeys a certain ‘grammar’ in their games, players will come to expect certain things. But then there are those people who have played games for years, and those people who are coming to the game for the first time. It’s incredibly difficult to come up with something that will satisfy both sets of players.
But I think that the RPG is the game genre that satisfies both of those kinds of player. RPGs should be constructed in a way that appeals to a wide variety of players, and the fact that you can devote a great deal of time to building up experience and progressing in the game gives them a uniquely welcoming aspect. After making Blue Dragon, one regret I had was not making the game kinder to players. I think this is connected with the kind of broad appeal that you spoke about just now.
Actually, I don’t think that The Last Story is like French cuisine. It is food with a brand new flavour. The game system and story that Sakaguchi-san has created are like the new flavours that draw the player in, and get them to sample the other dishes. What we really want is for the player to stay with us right until the coffee at the end of the meal.