the original interview was published on 17th August, 2010.
Changing the Grammar of the Game
I’d like to discuss the system side of The Last Story today with Sakaguchi-san and Matsumoto-san from AQ Interactive1, who worked from the start of the project. 1 AQ Interactive was a Japanese game development company. In 2011, it merged with Marvelous Entertainment to become Marvelous AQL Inc.
It’s a pleasure to join you today. I was responsible for system development on The Last Story. I worked alongside Sakaguchi-san on Blue Dragon2 and have continued to work with him for the last seven and a half years. 2 Blue Dragon is an RPG released in Japan in December 2006. It was developed by Mistwalker and Artoon, who later became AQ Interactive.
I’d like to begin by asking you both to tell me how the The Last Story project originally got under way?
Well, it began with me coming up with a planning document for the game. Then, around the same period, I met Matsumoto-san for a drink in Daikanyama in Tokyo, and we discussed the state of video games. I’d say that’s when it all started, wasn’t it?
Our main focus was on the lessons we felt we had to learn from Blue Dragon, a game we had made together. For a start, there was the fact that the game had not been embraced by European or US players. Then we discussed the difference between Japanese audiences and consumers in the West. Judging from the reaction of players to our games, we came to the conclusion that we may have chosen a relatively easy path by making too many games in the same style.
Right. Our job is to surprise our audience, after all. So when a game comes along that really astounds you, for someone creative, it’s not something you can take lightly.
It was at the end of this discussion that we vowed we would come up with a new approach, and we would do it soon. That’s what spurred us on to create the prototype, ‘Tofu-kun’3.
3 Tofu-kun was a prototype created for the purpose of developing The Last Story system. The ‘tofu’ is a reference to the heads of the characters, which resembled blocks of tofu.
Before creating the graphics for the game, we looked at how all the elements in the game would function and fit together. From beginning to end, we probably spent about a year working on ‘Tofu-kun’.