So you spent a year going through that process of trial and error together with‘Tofu-kun’. What was the greatest difficulty you faced during that period?
As we tried to come up with a new battle system for The Last Story, our keywords were ‘order’ and ‘chaos’. The central concept was that by imposing order on the chaos of the battlefield, you would achieve victory.
So you have to maintain order on your side, while trying to make it so any order your enemy has collapses into chaos.
That’s right. The hero, Zael, has a power called ‘Gathering’ which gives him some degree of control over order and chaos. By using ‘Gathering’, it will grab the attention of all the enemies, meaning that Zael can charge around the battlefield, pulling the enemy out of position. But we just couldn’t get it to work. It just caused a great deal of disorder on the battlefield, which didn’t work to anyone’s advantage. We were concerned that using ‘Gathering’ might actually result in you losing the battle.
Partway through the process, I started to think that maybe I’d been wrong all along when I’d said that ‘Gathering’ symbolised order.
That’s why we took a step back from that concept partway through. We didn’t want to be overly constrained by ‘Gathering’, and wanted to take it back to basics to see how we could best utilise this idea in an interesting way.
The biggest challenge we faced was the need to adjust the strength of ‘Gathering’ according to the enemies you were facing, or the situation on the battlefield. For example, one of your companions might be a wizard, and casts a spell during a battle. While he’s casting the spell, enemies might swarm round him. If Zael uses ‘Gathering’, he can then act as a decoy, drawing all of the enemies’ attention to him. But then we have to decide at which point the enemies should turn their attention back to the wizard once again. One enemy might sense danger and look at the wizard, while another might keep their gaze fixed on Zael.
The point is that we wanted to adjust the way that enemies responded to ‘Gathering’ depending on the specific battle situation.
We went to the trouble of varying enemies’ formation and tactics for each battle, so it would have been a real shame if ‘Gathering’ had exactly the same effect each and every time. That’s why we ended up taking a systematic, unified approach to ‘Gathering’, but then doing a lot of work to adjust its range, and so on.
The ‘Gathering’ system works in broadly the same way throughout the game. But without the adjustments you made to the parameters to suit each individual case, it wouldn’t have functioned in the way you’d initially envisaged. Did you continue making these adjustments even after you graduated from ‘Tofu-kun’ to the game’s real graphics?