Empathy
Motoyama-san, have you sensed any difference between the design of a PC or tablets and the design of gaming devices?
I think the situations you use them in are completely different. You use a PC on your desk and you use a smartphone while on-the-go. However, you use Miiverse to communicate while playing a video game, so my impression of it was that it was quite a bit different from what I was used to.
At first, we talked quite a lot about things like whether you would set it down and play games or hold it in one hand. And if, on a suggestion from Mizuki-san, I said, “Let’s put a button here,” Motoyama-san would ask, “Do we really need that?” and, “Who is going to use that? And when?” (laughs)
Yes, sorry. (laughs) I try to imagine actual situations, like, “Exactly when would one use this?” If I asked, “Will anyone really use this?” and simulated it and thought, “No, it’s unnecessary,” then I tried to honestly convey that. And I’ve thought about why we need buttons and changed the way I view their necessity.
When we had reached the stage to start working on debugging it, more things were flying back and forth than I had imagined. There were all kinds of responses, so I could tell it was fun.
Yes. During debugging, we set up a hypothetical Mario community and I watched the comments. My idea of it grew a lot and I thought, “Oh, so this is what it’s like when you actually play a game with it.”
Someone posted, “I can’t clear this stage!” and someone replied, “You have to step on Luigi!” Then the first person said, “I did it!” Watching that back-and-forth, I thought, “Oh! This is it!”
I think people will use Miiverse in more ways than we ever imagined, so I’m really looking forward to it.
Past Internet services were like that. When lots of people get together, the creative wisdom is incredible.
That’s right. At first, Flipnote Studio was about evaluating Flipnotes, but it’s come to be more like a chat service. A lot of the Flipnote posts themselves are like, “Let’s all chat!” so it’s really interesting.
I think you made concentrated and speedy progress. What do you think is the reason that you could come this far?
Well, at a previous job, Yuzawa-san worked on the Q&A site Yahoo! Chiebukuro20. And before my current job, I worked on the Q&A service Jinriki Kensaku Hatena21. We were in the same field.20. Yahoo! Chiebukuro: A knowledge community service operated by Yahoo! Japan.21. Jinriki Kensaku Hatena: A question-and-answer website operated by Hatena Co., Ltd.