How do you switch between the TV and the Wii U GamePad screens?
We actually had a lot of debate over this exact topic, and we ultimately focused on the factor that it needed to be simple and easy to understand, so we made sure that both screens will show the same images. The idea is that when you use it with your family, you can use the TV screen and when you’re using it alone, you can use the Wii U GamePad.
Tamiya-san, what did you decide to start with when it came to adding a video chat system to a game console?
For my part, I thought that the most important thing was not what you would do during the video chat, but the step leading up to it. Before you establish a chat connection you’re waiting with bated breath, but the moment you’ve connected and you meet the other person’s eyes, you feel so glad. So I wanted to offer that experience directly, without any annoying fiddling around.
Functions for video chatting are available in all sorts of different systems these days, but if it’s too much trouble to get a chat going, people will decide against using it. And of course, for customers of Wii U, there will be people wanting to use the system that don’t know much about these kinds of functions.
Exactly. So we wanted Wii U Chat to be something that those people could use without any trouble, which meant that we wanted to make the process as simple as we could. Within the development team, we call it the “Two Step Connection”.
First, when you boot up Wii U Chat, you’ll see a list of all the Mii characters you have registered as a friend. Step one, you pick the friend you want to talk to. Step two, you push the Call button and then you’re connected!
The Mii characters are listed in order of video chat frequency. A Mii character of the person you video chat with most often will be displayed at the front, so when connecting to the people you regularly chat to, you don’t even need to scroll around to look for that person’s Mii.
That’s true. We do use video chat at our house, but it’s usually with a limited number of people that are closest to us, like our immediate family, relatives, close friends or partner.
Takeda-san said, “I want this to be a console that brings a family happiness.” And he continued to say two other things, which were “Since this is being made by Nintendo, there has to be some element of play”, and “I want everybody to be able to use this from day one.”