Kurisu-san, would you start us off saying what it is that you hope will happen once Wii U goes out into the world?
Sure. After release, we eventually plan to make Miiverse accessible by PC and smartphone. While you’re out, you’ll be able to check what games you’ve played at home and set times for playing with your friends, so I hope that will spread.
You won’t only think about video games when you’re in the living room. It’s often said that smartphones are a rival to gaming devices, but I think there’s a way they can be friends instead of rivals. This is a move in that direction.
Yes. Hatena’s main business has been making services for PC and smartphone sites, so I hope that we will be able to make use of Hatena’s true strength as Miiverse spreads.
I usually make online services, and I’ve always wanted to create something online that would make real-world communication richer. If you’re always using Miiverse in separate places, you may be like, “Next time, let’s gather at my house!” I hope it will create opportunities for people to actually meet.
It would be nice if there are more chances to learn that acquaintances are playing the same games. Kato-san?
This overlaps what Kurisu-san and Motoyama-san said, but there’s a lot to enjoy for people who aren’t playing with Wii U. We plan to sometime make it so that people who are playing and people who aren’t can communicate, so I hope it becomes a format that will make people who aren’t playing say, “That looks fun!”
A lot of people use PCs or smartphones for lifelogging23. Miiverse isn’t exactly a “game lifelog,” but I hope people will use it as a sort of diary to record things like, “Today I cleared this.”23. Lifelogging: Keeping a digital record of daily experiences (images, sound, locations, etcetera).
It would be nice if it becomes a kind of cloud24 game diary.24. Cloud: As opposed to traditional computer software where stored data is held by the user, a ‘cloud’ refers to data and software being placed on a distant server, which the user can access via the Internet.
Yes. I think Miiverse will help people become friends and battle each other wirelessly, and bring more diversity to gaming. For example, you can post comments through Miiverse when a game ends, and since the results of battles post automatically, you can look back over the log and discuss that. I hope that Miiverse will permeate video game life.
From now on, as the number of customers increases, the burden on the server will grow. Especially when it comes to displaying timelines25, I think difficult problems will arise. What do you think about that?25. Timeline: This refers to a manner of showing past comments in chronological order.