Yeah... (laughs)
Speaking of guts, I’d like to ask you something, Ibuki-san. The tea table got overturned three or four times for the Wii U GamePad design, didn’t it?
What were once circle pads were changed to analogue sticks that can be pushed down to work as additional buttons, and the design of the Wii U GamePad was flat but then gained grips. You had to make a number of big design changes for operability during a short time, which must have been quite hard. Tell me about those memorable moments.
Okay! (laughs) The first Wii U GamePad was the one we used to announce it at last year’s E3. At that time, the design group was of a mind to make a pad-like device. The main concept was a device that would be worthy of sitting in your living room.
Yes. But after last year’s E3, we heard it was difficult to use. We played the NES version of the Mario Bros. game on the Wii U GamePad and realised we couldn’t do it very well.
I remember that with the design of the GamePad at the time, a number of people said it was tiring and difficult to play.
Yeah. We would have regretted releasing it like that. So we started from the beginning to see whether a flat, pad-like design, or a shape of a traditional controller that players could firmly grab that emphasised on controllability was the right way to go. We held a lot of meetings within the team over what the Wii U GamePad should be like. A lot of opinions came up.
Both Miyamoto-san and myself wanted the change to happen. It was a decision made even as Takeda-san said, “We usually wouldn’t do such a thing at this point, you know!” It’s true, however, that if you held the earlier incarnation of the Wii U GamePad for very long, there were times where your fingers could get tired. That really changed, though.
It took time to reach a balance between a controller’s ease of use and a design that would be appropriate in the living room.
We looked at multiple factors. It needed to be a design that you wouldn’t easily get tired using, and we looked into what was the best design that would be the most comfortable for both big and small hands. Ultimately, the design that everyone in the design group agreed was the easiest to use, was the final form with the grips.