Changes in Television
Six years ago, the “Iwata Asks” series began with Iwata Asks - Wii1 practically by chance. I never imagined that it would continue this long. Now that we have made a successor console to Wii, I am deeply grateful for this chance to talk again. Today begins a series in which I would like to ask about how the Wii U hardware was made. Thank you for coming today. 1 The first in a series of interviews related to the Wii console that began in late 2006 and led to the continuing “Iwata Asks” series.
First, please introduce yourselves. There is no need to introduce Takeda-san again, but he is a person at Nintendo who is responsible for hardware development.
This time, supervising overall hardware development must have felt like making a home console and a handheld device at the same time! (laughs)
Yes it certainly did! (laughs) I referred to handheld elements while developing the Wii U GamePad, so I feel like I developed two devices, a home console and a handheld at the same time.
I’m Kitano from the Product Development Department of the Integrated Research and Development Division. I was involved in mechanical design for development of the Wii U console. Aside from casing design, I also worked on thermal design and designed elements like the connectors and cables.
I’m Akagi, also from the Product Development Department of the Integrated Research and Development Division. Everyone else worked on the hardware, but I was in charge of software. When I say software, however, I don’t mean software that people play, but rather I was in charge of testing programs necessary in the process of developing the console.
Thank you. When making a new gaming device, what takes the most time is selecting and considering the parts. How did it begin for Wii U?
First of all, for the Japanese TV sets, the transition to digital HD2 terrestrial transmission was completed all over Japan. Much of the world has switched to HD, so you could say that HD has become the new SD3. 2 This term indicates high resolution (high quality images) in televisions and other devices. Conditions for HD include a high number of image pixels, a number of scan lines over 720 pixels, and an aspect ratio of 16:9. Television broadcasting such as ground-wave digital and BS digital that provide high resolution images is called HDTV. 3 This term indicates standard resolution (standard quality images) in televisions and other devices. The number of scan lines is below 720 pixels.
Yes. On the other hand, the Wii console uses SD. The Wii U project kicked off when we thought that we should adjust to the new HD standard for home televisions. Our philosophy is that we want to make something that everyone can enjoy the same way under the same circumstances in many different households.
And the old yellow connector4 for sending video to the television from a video game console changed to HDMI5. In some respects, it was inevitable that if televisions changed, the video game consoles paired with them would also change. 4 One of the RCA connectors (also known as pin jacks) that are generally referred to as a part of a composite cable. It conveys the electrical signals used to connect audio and visual equipment. The connectors are separated by colour, with yellow for composite video signals and red and white for stereo audio signals. 5 This is a standard digital image and sound input/output interface for home appliances and AV equipment. It allows combined sending and receiving of video, audio and control signals with a single cable.
That’s right. And since it’s a device you have in your living room 24 hours a day, we wanted people to be able to enjoy various things aside from games that we couldn’t achieve with Wii. We really had to think a lot to achieve an affordable price while at the same time realising solid performance.
That’s similar to the concept we discussed in the “Wii Hardware” session with regard to low power consumption and high performance6. 6 Takeda-san explained this concept in the “Wii Hardware” session of “Iwata Asks”: “Of course, the issue of performance was not secondary. Anyone can realise low performance with low power. Others tend to aim for high performance with high power. With Wii however, Nintendo alone has pursued high performance with low power consumption.”