Naast de simulatie-elementen van Steel Diver, heeft het ook de gameplay van een strategiespel.
Ja. Vroeger had je in speelhallen een paar mooie spellen waarin je torpedo’s kon vuren. Namco had bijvoorbeeld een ele-mecha12-spel waarin je een torpedo kon vuren en die ging dan van, “Pshhhhhh!” Natuurlijk moest je eerst zo nauwkeurig mogelijk mikken. Zoiets wilde ik ook in dit onderzeeërspel hebben. 12Ele-mecha: Een Japanse term die een afkorting is van elektromechanische machine.
In het verleden heb ik een simulatiespel voor twee spelers gemaakt voor het Game Boy-systeem genaamd Kaisen Game: Radar Mission.13 13Kaisen Game: Radar Mission: Een spel dat in Japan werd uitgebracht voor het Game Boy-systeem in oktober 1990. In het spel streden spelers tegen elkaar met radar en torpedo’s. Het spel is onder de titel Radar Mission in Europa verschenen. (“Kaisen” is het Japanse woord voor “zeeslag.”)
Dat was een zeeslagachtig spel waarin je kanonschoten uitwisselde om elkaars schepen tot zinken te brengen. Je kon het link-snoer gebruiken voor de tweespelerstand. Als je het met zijn tweeën speelt, is het echt veel leuker dan in je eentje, en wordt het moeilijk om ermee te stoppen. Maar omdat het spel zo simpel was, sloeg het niet echt aan. Dat vond ik wel jammer, dus wilde ik het dit keer opnieuw proberen met diepere strategische aspecten.
Met andere woorden: toen je besloot het spel uit te brengen op het Nintendo 3DS-systeem, zag je kans al deze ideeën te verenigen.
De gyrosensor14 was ook zoiets. 14Gyrosensor: Een meetinstrument dat hoeken en draaisnelheden kan meten. Gyro betekent zoiets als wiel of rotatie.
Als nieuwe hardware klaar is, blijf je vaak nog steeds nieuwe functies toevoegen, alsof je telkens een schip terugroept dat de haven al heeft verlaten. (lacht) Het meest kenmerkende voorbeeld daarvan is je toevoeging van de luidspreker aan de Wii-afstandsbediening. Dit keer heb je op het laatste moment nog de gyrosensor toegevoegd aan het Nintendo 3DS-systeem. En die toevoeging komt in dit spel meteen al goed tot z’n recht.
Ja. (lacht) Het is net alsof je door de periscoop van een onderzeeër kijkt. Als je het Nintendo 3DS-systeem ronddraait, reageert het beeld daarop, en draait het mee. Als je op je bureaustoel gaat zitten en ronddraait terwijl je naar het Nintendo 3DS-systeem kijkt, krijg je het gevoel dat je om je heen kijkt met een draaiende periscoop. Maar ik denk dat het nog realistischer is als je het Nintendo 3DS-systeem op z’n plaats houdt en er zelf omheen draait. (lacht)
Maar zo is de ontwikkeling van dit spel dus verlopen. Er kwamen steeds meer ideeën bij elkaar. Zo gaat dat meestal met projecten, nietwaar?