Opmerking van de redacteur: Shigesato Itoi is een Japanse copywriter, auteur en spelontwerper. Hij staat vooral bekend om zijn simpele maar indrukwekkende werk als copywriter, en zijn werk heeft grote invloed gehad op de moderne Japanse cultuur zoals we die vandaag de dag kennen. Zijn website "Hobo Nikkan Itoi Shinbun" (Bijna dagelijks Itoi-nieuws) heeft ruim 1,5 miljoen pageviews per dag en bevat een serie interviews met vele culturele iconen, onder wie Satoru Iwata en Shigeru Miyamoto van Nintendo. Bij westerse spelfanaten staat hij voornamelijk bekend als de bedenker van Nintendo’s Mother-serie (‘EarthBound’ in de VS).
Allereerst wil ik Itoi-san eens een demonstratie van de Nintendo 3DS laten zien. We hebben dit getoond tijdens de Electronic Entertainment Expo1 in juni 2010. Deze beelden zijn bedoeld om zonder gebruik van een speciale bril te kunnen tonen hoe driedimensionale beelden op de Nintendo 3DS eruitzien. 1Electronic Entertainment Expo (E3): een videogamebeurs die jaarlijks wordt gehouden, meestal in Los Angeles.
Wat je nu ziet is een stereoscopische weergave van een normale video-opname die met twee camera’s is gemaakt.
En nu zie je beelden van Nintendo-personages die direct worden gegenereerd door het Nintendo 3DS-systeem. Dit is de draaiknop . Je kunt er de camerahoek mee veranderen.
De Nintendo 3DS heeft een knop die we de 3D-schuifknop noemen. Hier aan de zijkant. Door deze naar boven en beneden te schuiven verander je het 3D-volume.
Het concept van 3D-volume… Is dat niet iets wat veel apparaten met 3D-elementen hebben?
Nee, ik denk niet dat er andere voorbeelden van 3D-apparaten zijn die dit kunnen. Dit was het resultaat van de ideeën van veel mensen, onder wie Miyamoto-san, tijdens het ontwikkelproces van de Nintendo 3DS.
Juist… Dus tot nu toe is het 3D-volume doorgaans bepaald door de makers van de beelden.
Bovendien zal zelfs één persoon in verschillende situaties verschillende stereoscopische dieptes verlangen. Men zal denken: “Ik wil het hier wat driedimensionaler hebben”, of “Nu wil ik het tweedimensionaal zien.” Dus we hebben erover nagedacht, hoe we de Nintendo 3DS zo konden maken dat spelers de stereoscopische diepte konden kiezen en die bovendien makkelijk konden aanpassen op elke situatie.
Precies. We waren er nogal op gebrand om er een schuifknop van te maken. Het leek ons erg belangrijk dat het intuïtief zou werken. Met digitale invoer – getallen verhogen of verlagen – hadden we dat niet kunnen bereiken.