Dus tot het prototype liep alles gemakkelijk, maar daarna dus niet meer zo. Hoe kwam dat, Ebisu?
De grondgedachte van dit project was dat we spelers uniek vermaak wilden bieden met een aparte vormgeving, en de spelmechanieken die voortvloeiden uit die aparte vormgeving.
Precies. Aanvankelijk probeerden we een spel te maken waarin het alleen al leuk was om met een draadfiguur rond te lopen en allerlei mechanieken en slimmigheidjes te ontdekken. Maar doordat vijanden je niet aanvielen en het moeilijkheidsniveau extreem laag was, hadden we het gevoel dat er iets ontbrak. Volgens mij vond Matsumiya het ook saai.
Ja, het was saai. Eerlijk gezegd was het moeilijk om gemotiveerd te blijven. Het ontbrak aan de dingen die elk actiespel nodig heeft: vijanden, hindernissen en de wil om daar voorbij te komen. De wereld van wol en stof was geweldig, maar als je het spel begon te spelen sloeg de verveling snel toe. Zoals gezegd is Watanabe niet zo goed in actiespellen, maar zelfs zij vermaakte zich niet zo met dit spel, zo gemakkelijk was het.
Ja, dat klopt. In die tijd waren we behoorlijk de weg kwijt. Het moeilijkheidsniveau was eerst erg laag, maar daarna maakten we het spel weer te moeilijk. De levels zaten vol scherpe punten.
Ja. Er waren overal scherpe punten. (lacht) Er zaten punten boven je en punten beneden je. Je sprong ergens omlaag in de verwachting een zachte landing te maken, maar dan werd je opgewacht door een puntige vijand. Ik vond het thema met wol en stof heel leuk, dus dacht ik, “Waarom raak ik zo gefrustreerd in deze gezellig ogende wereld?” Ik zei dingen als, “Dit is niet wat ik wil doen in deze schattige wereld van wol en stof!” Volgens mij was dat in de periode dat Sei de moeilijkheidsgraad verhoogde om het wat spannender te maken.
In die tijd hadden we nog geen goed beeld van wat het spel moest worden. We hadden een paar mechanieken gemaakt en ik verwachtte dat de ideeën op een gegeven moment wel zouden komen, maar ondertussen bleef de tijd tikken. Toen we op die manier de weg een beetje waren kwijtgeraakt, zei Nintendo, “Waarom maken we er geen Kirby-spel van?”
Toen we ons originele personage hadden gemaakt, deed hij me al vaag ergens aan denken. (lacht)
De gelijkenis was er wel, maar het was wel een eigen ontwerp. Als één van de bedenkers ervan was ik blij dat het werd gebruikt. Dus had ik eerlijk gezegd gemengde gevoelens toen Nintendo voorstelde om Kirby te gebruiken. Maar toen we probeerden om Kirby van wollen draden te maken, was ik verbaasd hoe goed het werkte.
Ik denk het wel. Toen we zo’n bekend personage van draden hadden gemaakt, voelde het precies goed. Het had impact. Ik weet nog dat ik het er met Sei over had hoe verbazingwekkend dat was.