Iedereen, bedankt voor jullie komst.
Ik wil ons wereldwijde publiek graag vertellen hoe de wereld van Kirby’s Epic Yarn tot stand is gekomen, dus heb ik de ontwikkelaars ervan hier vandaag verzameld. Tijdens de eerste helft van deze sessie van “Iwata vraagt” zal ik spreken met de ontwikkelaars van Good-Feel1 en Nintendo. Tijdens de tweede helft zal ik verdergaan met de ontwikkelaars van HAL Laboratory.2 Zou iedereen van Good-Feel zich willen voorstellen? 1 Good-Feel Co., Ltd.: Een softwareontwikkelaar die bij het ontwikkelen als uitgangspunt heeft dat dingen “goed” moeten “voelen”. Good-Feels hoofdkantoor staat in Kobe, terwijl de softwareontwikkeling plaatsvindt in Tokyo. 2 HAL Laboratory, Inc.: Een softwareontwikkelaar die onder andere werkte aan de Kirby- en Smash Bros.-serie. Satoru Iwata, de president-directeur van Nintendo, was eerder directeur van HAL Laboratory. In 2010 bestond HAL Laboratory dertien jaar.
Ik ben Ebisu van Good-Feel. Als één van de producers van het spel, was ik bij Good-Feel verantwoordelijk voor het management en de administratie. Ik deed allerlei klusjes, maar heb als lid van het ontwikkelteam ook daadwerkelijk aan het spel gewerkt.
Je was een producer, maar was ook betrokken bij de feitelijke ontwikkeling van het spel.
Ik ben Sei van Good-Feel. Ik was de regisseur van dit spel. Maar meestal deed ik ook gewoon allerlei klusjes. (lacht)
Ik ben Kono van Good-Feel. Ik had de leiding tijdens de planningsfase, maar kort nadat het project was begonnen, werd ik als hoofdontwerper verantwoordelijk voor het ontwerpen van de spelwereld. Ik was nog niet eerder zo breed betrokken bij het ontwikkelen van een spel, dus is deze titel veel voor mij gaan betekenen.
Ik ben Matsumiya van de afdeling Software planning & -ontwikkeling. Ik werkte ook als producer. Dit is het tweede spel, na Tales in a Box 3, dat ik samen met Good-Feel maakte. Dit keer heb ik mijn mening gegeven over allerlei onderwerpen, van heel algemeen, wat we met dit product wilden bereiken, tot de fijnere details van de levels – zoals de exacte hoogte van de platformen en dat soort dingen. 3 Tales in a Box: Hidden shapes in perspective! is een puzzelavonturenspel dat in juni 2010 werd uitgebracht als Nintendo DSiWare voor 500 Nintendo DSi Points. Spelers kunnen hun hoofd of het Nintendo DSi-systeem bewegen om de afbeeldingen op de schermen in 3D te bekijken en verborgen voorwerpen of woorden te vinden. Klik hier voor meer informatie over Tales in a Box.
Je hebt ook gewerkt in de afdeling voor de kwaliteitsbewaking van software, de voorloper van de Mario Club4, en bent altijd al goed geweest in het spelen van videospellen. Dus kon je als producent putten uit een rijke bron van ervaring bij het aanpassen van moeilijkheidsniveaus en het ontwikkelen van plattegronden. 4 Mario Club Co., Ltd. is verantwoordelijk voor het debuggen en testen van Nintendo software tijdens de ontwikkeling ervan.
Ik ben Watanabe van de afdeling Software planning & -ontwikkeling. Ik hielp bij de coördinatie van het project. In tegenstelling tot Matsumiya ben ik niet zo goed in het spelen van videospellen, en dit was de eerste keer dat ik aan een actiespel werkte. Ondanks mijn gebrek aan speciale kennis, zei ik dingen als “Deze stage is een beetje saai” en “Dit stuk is nogal moeilijk”.
Je nam als het ware de rol aan van beginnende spelers om zonder vaktermen je gevoelens te uiten. (lacht) Dat is belangrijk voor een Kirby-spel.