Ik wil graag iets vragen over de communicatiefunctie waar we het net over hadden. Mario Kart 7 ondersteunt alle communicatiefuncties van het Nintendo 3DS-systeem, dus heeft het een heel nieuwe dimensie gekregen als competitief communicatiemiddel. Waren deze functies en bijbehorende specificaties al meegenomen in de eerste ontwerpen?
In het begin maakten we bijvoorbeeld de community’s, waarmee je online gemakkelijk gelijkgestemde spelers kunt verzamelen. Maar we dachten pas veel later aan het Mario Kart-kanaal8 voor StreetPass en SpotPass9. 8 Mario Kart-kanaal: Een spelstand in Mario Kart 7. Hierin kun je ghost-gegevens uitwisselen en ontvangen via StreetPass en SpotPass, en reageren op andere spelers. 9 SpotPass is een functie van het Nintendo 3DS-systeem die, indien geactiveerd, diverse informatie en inhoud ontvangt, wanneer men zich in de buurt van een draadloos Access Point bevindt.
Het is nu mogelijk om via internet steeds met dezelfde mensen te racen, ook als jullie geen vriendcodes10 hebben uitgewisseld. Wat heeft jullie op het idee gebracht voor die community’s? 10 Vriendcode: Een identificatienummer dat automatisch wordt aangemaakt bij gebruik van de Nintendo Wi-Fi Connection. Als spelers de codes hebben uitgewisseld, worden ze “vrienden” en kunnen ze draadloos tegen elkaar spelen.
Aanvankelijk wilden we een dergelijke functie waarmee vrienden zich kunnen verzamelen direct op de Nintendo 3DS hebben, maar we hadden te weinig tijd om dat nog in te passen. Dus zei ik, “Dan doe ik het bij Mario Kart 7.” Dat gezegd hebbende, ik wist dat ik iets moest verzinnen en tekende het plan in hoofdlijnen op een groot stuk papier.
De reden waarom je met iemand vrienden wilt worden via Mario Kart is omdat je tegen ze wilt racen. Tot nu toe was het zo dat, als je met iemand had gespeeld via internet en nogmaals met die persoon wilde spelen, dat alleen mogelijk was door hem of haar als vriend te registreren. Toen stelde iemand voor om een gemakkelijker manier te maken waarop spelers zich konden verzamelen, dus eenvoudiger dan het registreren als een vriend, en met een grotere kans om dezelfde spelers tegen te komen dan wanneer je tegen willekeurige spelers racet.
O, absoluut! Je kunt het heel eenvoudig spelen, maar in een community kun je ook de spelregels bepalen. Dat is echt heel leuk! (lacht)
Het mooie aan dit idee is dat het een kleine aanpassing is die het spel op grote manieren verandert. Er zijn wel eerder spellen geweest waarin je de spelregels kon bepalen, maar als je dat combineert met een community, worden de voordelen vermenigvuldigd. Was dit al vanaf het begin onderdeel van de ontwerpen?
Maar de moeite die je moest doen om het toch toe te voegen, wordt rijkelijk beloond. Het verandert het spel totaal. Als ideeën om het spel leuker te maken elkaar snel opvolgen en het niet veel tijd of geld kost om ze toe te voegen, krijgt het spel snel en soepel zijn vorm. Hoe kwamen jullie trouwens op het idee voor het Mario Kart-kanaal? Het lijkt op het Mario Kart-kanaal voor het Wii-systeem12, maar is toch weer anders. 12 Mario Kart-kanaal voor het Wii-systeem: Een spelstand van Mario Kart Wii waarin spelers ghost-gegevens kunnen downloaden en kunnen deelnemen aan wedstrijden via WiiConnect24.
Dat is ook zo. Toen ik hoorde dat je had meegeholpen aan nintendogs + cats, overlegde ik met Konno of Mario Kart wel iets voor je zou zijn. (lacht) 13 nintendogs + cats is een simulatiespel dat in februari 2011 in Japan werd uitgebracht voor het Nintendo 3DS-systeem.