De Go-go Track
Nu wil ik jullie graag iets vragen over jullie specialiteiten: programmeren en muziek. Shiraiwa, met welke uitdaging kreeg je tijdens het programmeren te maken?
Het halen van 60 beelden per seconde (FPS).16 En het Nintendo 3DS-systeem vereist twee beelden, één voor het rechter oog en één voor het linker. 16 60 beelden per seconde: animatie die gebruikmaakt van 60 beelden per seconde. Hoe meer beelden er zijn, des te soepeler de animatie.
Daarnaast heb je nog het onderste scherm, dus moeten we er eigenlijk drie maken. Daardoor alleen al was de last groter dan ooit, maar de hardware was nieuw, en de planners zeiden, “We willen er meer personages in stoppen,” en de ontwerpers zeiden, “We willen dat het spel nog mooier wordt.” Het was de eerste keer dat we met deze hardware werkten, dus was het erg moeilijk al die zaken met elkaar in evenwicht te brengen. Het was ook de eerste keer dat we acht Nintendo 3DS-systemen met elkaar verbonden, dus moesten we wat dingen proberen om te zien hoeveel processorcapaciteit we konden gebruiken.
Toch lukte het ons om onze doelen steeds dichter te naderen, zonder af te dingen op 3D, 60 beelden per seconde en races voor acht spelers tegelijk.
Jullie wisten vanaf het begin welke doelen jullie wilden nastreven, dus bereikten jullie uiteindelijk een goed evenwicht.
Dat klopt. Bij alle nieuwe ideeën stelden we onszelf de vraag “Gaat dat lukken met 60 beelden per seconde?”
Of het spel wel of niet loopt op 60 beelden per seconde, is van grote invloed op de indruk die je tijdens het spelen krijgt.
Ik werk al aan Mario Kart sinds de tijd van het Nintendo GameCube-systeem, maar het was moeilijk om alles in de 60 beelden per seconde te passen. Niemand is het met me eens, maar bij 60 beelden per seconde zijn de beelden helderder.
Ik weet dat de beelden niet echt licht geven, maar je krijgt misschien wel een beetje dat gevoel. (lacht)
Ja. (lacht) Misschien ben ik gewoon blij dat het ons op 60 beelden per seconde is gelukt. Bij 30 beelden per seconde had het beeld vast donker geleken!
Het is grappig hoe je als programmeur zulke onwetenschappelijke dingen zegt. (lacht) Het is misschien subjectief, maar het maakt zonder twijfel een compleet andere indruk. Terwijl je de 60 beelden per seconde wilde behouden, zeiden sommige medewerkers ook dat het spel er mooier uit moest zien. Hoe ben je met zulke conflicterende eisen omgegaan?
Er is een oude methode waarover iemand me vertelde die eerder aan de Mario Kart-serie werkte. Hij zei dat als je iets hebt gemaakt dat op 60 beelden per seconde loopt, je vervolgens je programmeerwerk moet verbeteren om op hetzelfde niveau te blijven.