In dit interview praat Iwata met medewerkers van Hatena Inc. In samenwerking met Nintendo leveren zij diensten voor zowel Flipnote Studio als Nintendo's eigen ontwikkelaars. Dit interview werd in december 2008 voor het eerst gepubliceerd, in Japan.
Natuurlijk. Ik ben Junya Kondo en ik werk voor Hatena Inc.1 Hartelijk dank dat je me vandaag hebt uitgenodigd.
Wij zijn verantwoordelijk voor de site Hatena. We begonnen ermee in 2001, en in de afgelopen zeven jaar hebben we verschillende diensten geleverd, zoals een blogservice, een fotoalbumservice en een favorietenservice. Recentelijk hebben we met Nintendo gewerkt aan een interessant experiment, met een service die helemaal nieuw is.
1 Hatena Inc.: een internetbedrijf dat services ontwikkelt als 'Jinriki Kensaku Hatena' en 'Hatena Diary'. Het bedrijf werd in 2001 opgericht en bevindt zich in Kyoto.
2 Hatena Bookmark: een web 2.0-service waarmee gebruikers hun favoriete websites online kunnen beheren, zien welke sites anderen bezoeken en naar informatie kunnen zoeken op het web.
Een tijd lang wilde ik een bedrijf in het buitenland beginnen. Ik verbleef twee jaar in Silicon Valley. Maar zeggen dat je iets wereldwijd wilt ontwikkelen is één ding. Het uitvoeren ervan is veel moeilijker. Het was in die tijd dat ik hoorde over de Nintendo DS en het Wii-systeem. De manier waarop die systemen werden ontvangen, was ongelofelijk, vooral de Wii in Amerika.
Ik denk dat die spanning er nog steeds is. Ik was onder de indruk van het feit dat een Japans bedrijf iets had gecreëerd wat de hele wereld op z'n kop zette. Sinds die tijd heb ik iets willen doen waar de hele wereld van onder de indruk zou zijn. Ik stelde mezelf dat ten doel. Ik besefte dat het mogelijk was om vanuit Japan iets voor de hele wereld te creëren, en kwam in de lente van 2008 terug naar Kyoto.
Nintendo had oorspronkelijk geen wereldwijde plannen. We maakten in Kyoto iets waarvan wij dachten dat het leuk was, en het werd in Japan met open armen ontvangen. Daarna begonnen we langzaam uit te breiden naar de rest van de wereld. Omdat veel van de creatieve ideeën en producten in Kyoto ontstonden, kun je stellen dat Nintendo de wereld kennis heeft laten maken met de creativiteit uit Kyoto.
Er werken bij Hatena een boel technici, maar ik ben oorspronkelijk een ontwerper. Ongeveer anderhalf jaar geleden ging ik bij Hatena aan het werk als leidinggevende. Sinds die tijd heb ik de miniblogservice Hatena Haiku opgezet, net als de dienst om foto's te delen, Hatena Fotolife, en het online woordenboek, Hatena Keyword. Verder gaf ik advies over de interface van nieuwe en vernieuwde sites.
Kondo en ik bezochten Nintendo, toen we voor het eerst over dit project hoorden. Het was vanzelfsprekend dat ik me ermee bezig zou houden.
Ninomiya is onze specialist op het gebied van 'fun'. We hielden een van onze gebruikelijke brainstormsessies met een ontwerper en een programmeur, in een ruimte dichtbij ons kantoor en begonnen er meteen over na te denken.