Kiyota-san, jij bent dus bij dit project betrokken geraakt, omdat iemand die in het kantoor werkt je heeft aangeraden.
Ja. Tot dat moment heb ik onder meer aan de muziek van PokéPark Wii10 gewerkt en het openingsnummer van Glory of Heracles11 gezongen. 10 PokéPark Wii: Pikachu’s Adventure is een actie-avonturenspel dat in december 2009 in Japan verscheen voor het Wii-systeem. Het spel werd uitgegeven door The Pokémon Company. 11 Glory of Heracles is een RPG die in mei 2008 in Japan werd uitgebracht voor het Nintendo DS-systeem.
Precies. Toen Dog Ear Records vroeg wie er interesse had om muziek te componeren, stak ik meteen mijn hand op en zei ik dat ik het heel graag wilde doen. En zo belandde ik in één klap in dit project.
Ja, dat ben ik ook... (lacht)! Weet je wat het is? Als kind was ik al gek op spellen en op de middelbare school speelde ik spellen waar Mitsuda-san en Shimomura-san aan hadden gewerkt. Daarom ben ik zo blij dat ik de kans had om samen met hun aan deze titel te werken.
(Lacht.) Ik zal je later meer vragen over hoe je de muziek hebt gecomponeerd, maar laten we ons eerst even tot Ace+ wenden. CHiCO-san, wil jij jullie driemansteam even voorstellen?
Precies! Deze keer hebben we als een driemansteam gewerkt. Mijn achtergrond is het theater, waar ik niet alleen acteerde, maar ook de muziek uitkoos die we tijdens optredens afspeelden. Omdat mijn zelfgemaakte liedjes beter op het script en het verhaal aansloten dan bestaande nummers, en omdat het sneller ging als ik de muziek zelf bedacht, raakte ik verwikkeld in muziekcompositie. Langzamerhand kwam ik van de theaterwereld in de muziekwereld terecht en uiteindelijk ging ik aan de slag bij een muziekbedrijf. De directeur vroeg me vervolgens of ik geïnteresseerd was om de muziek voor een spel te maken en het eerste spel waaraan ik werkte was Minna de Tamagotchi12. Ik bleef in de weer met spellen. En behalve het schrijven van muziek, heb ik onlangs ook het themanummer ingezongen van Luminous Arc 3: Eyes13, een spel waar Mitsuda-san als producent aan werkte. 12 Tamagotchi 64: Minna de Tamagotchi World is een partyspel voor het Nintendo 64-systeem dat in december 1997 alleen in Japan werd uitgegeven door Bandai. 13 Luminous Arc 3: Eyes is een tactische RPG voor het Nintendo DS-systeem die in december 2009 in Japan werd uitgegeven door Marvelous Interactive.
Minna de Tamagotchi werd uitgebracht voor het Nintendo 64-systeem, dus dat is best lang geleden.
Ja, inderdaad. Het is nu ongeveer 13 jaar geleden. Het voelt alsof ik sindsdien altijd aan muziek voor spellen heb gewerkt.
Nou, mijn verhaal komt min of meer overeen met dat van CHiCO. Ik was oorspronkelijk gitarist en net als CHiCO werkte ik aan de muziek van Minna de Tamagotchi. Sindsdien ben ik altijd werkzaam gebleven in deze industrie.
Nee, ik doe allerlei dingen. Soms trad ik op en vervolgens schreef ik weer nummers. De basis van mijn werkzaamheden wordt nu gevormd door Ace, samen met CHiCO, bij Universal Music. Maar naast het maken van muziek voor spellen, blijf ik tegelijkertijd liedjes schrijven voor andere artiesten en maak ik soundtracks voor films en reclamespotjes.
Dus je bent werkzaam op allerlei verschillende terreinen. En dan is het nu eindelijk jouw beurt, Hiramatsu-san.