De eerste conceptmail
Nou, Kiyota-san vertelde ons dat ze helemaal leeg was geperst. Zou je dan kunnen zeggen dat Takahashi-sans e-mails uiterst vaardig en precies waren opgesteld, om ieders individuele sterke punten naar buiten te laten komen?
Ik heb de neiging om er geen doekjes om te winden, als ik het over dingen heb die ik belangrijk vind. Dus ik liet mijn eerste conceptmail herschrijven in een mildere vorm, die vervolgens naar het muzikale team werd verstuurd.
Maar nu ik heb gehoord dat iemand anders die e-mails heeft geschreven, is het kwartje eindelijk gevallen. Ik bedoel, de e-mails gaven me de indruk dat het niet alleen de mening van één persoon was.
Dus als er bijvoorbeeld een uitroepteken stond, dacht je: ‘Ik vraag me af wat dat uitroepteken nou eigenlijk betekent...’
Maar tegelijkertijd geldt dat als je precies uitdrukt wat je vindt, er mogelijk mensen zijn die er niet mee om weten te gaan. Daarom had je een bemiddelaar nodig, iemand die de bittere pil zogezegd zoeter maakte. Maar zelfs met deze tussenpersoon die de scherpe kantjes van de e-mails afhaalde, lijkt het nog steeds of Kiyota-san helemaal leeg is geperst.
Toen we over de helft van het project waren, hield ik op met het schrijven van al die wrede e-mails. Volgens mij was dat omdat iedereen inmiddels in staat was om te beoordelen wat de juiste sfeer was en om hun werk met elkaar in harmonie te brengen.
Nou, toen we over de helft van het project waren, konden we volgens mij zien welke richting we uit moesten met de compositie van de muziek. Eerst was het erg zwaar, zoals je je kunt voorstellen. Het leek dagelijks of Kiyota-san en ik in tranen konden uitbarsten.
In het begin moedigde zij me aan en ik haar... We staken elkaar om de beurt een hart onder de riem (lacht)!
We begonnen als aparte teams, elk met een verschillend eigen geluid. Takahashi-san vertelde ons regelmatig dat we er veel nadruk op moesten leggen dat het spel een saamhorig gevoel kreeg en dat we moesten voorkomen dat het onsamenhangend zou klinken. Hij zei dat omdat de muziek die we maakten niet consistent was. Hoe we het ook probeerden, in het begin was er een gedeelte dat duidelijk van Kiyota-san kwam en daarna een gedeelte van Ace+. Het kostte veel tijd om het allemaal op elkaar aan te laten sluiten.
Precies. We gingen bij elkaar langs en keken nog maar eens goed hoe we werkten. We begonnen bij de opstelling die we gebruikten om de geluidsinhoud te maken. Ze keken naar de apparatuur die ik tot dan toe had gebruikt en letten op allerlei kleine details, terwijl ze dingen vroegen als: ‘Wat voor geluid maakt dat?’