Dus na een jaar van behoorlijk intensief overgooien, was het scenario voor deze titel min of meer compleet. Ik vraag me af, Takeda, of er nog meer dingen waren waar je in het bijzonder op moet letten bij het schrijven van een spelscenario, aangezien je normaal gesproken werkt aan scenario’s voor tv en films?
Inderdaad, als er iets verrassends gebeurt, wordt de aandacht van de kijker gegrepen. Als de dingen precies zo verlopen als verwacht, worden mensen niet geraakt.
Gebaseerd op ‘verrassingselement en het niet beantwoorden van verwachtingen’... Dat is een interessante manier om het uit te drukken! (lacht)
Precies, dat bedoel ik. Ik ben al tientallen jaren een speler, en dat heb ik vaak gevoeld. Daarom ben ik dit keer ook niet op die manier tegen verwachtingen in gegaan. Ik vermeed ook de verrassingselementen waar het de woorden en de acties van de held zelf betrof, en besloot om alleen verrassingselementen te gebruiken in de diverse dingen die in de buitenwereld plaatsvinden. Omdat dit de eerste keer was dat ik de kans kreeg om zo diep bij een enkele titel betrokken te raken, heb ik tijdens het bedenken van het verhaal vooral op dit soort dingen gelet.
Nee, ik denk niet dat ik ze met hem heb besproken. Omdat dit de eerste keer was dat ik zo diep betrokken was bij een project als dit, heb ik mezelf bepaalde regels gesteld.
Niet met zoveel woorden, maar we hebben wel vrij vroeg als iets dergelijks besproken. De held van het spel heet Shulk, en voor hem was ons uitgangspunt ‘een held die niet zou worden gehaat’.
Het is iets wat ik zowel bij mijn eigen spellen heb gevoeld, natuurlijk, als bij spellen van andere mensen. Het komt erop neer dat de helden en heldinnen in RPG's meestal niet zo sympathiek zijn. Natuurlijk zijn er ook wel zeer geliefde personages, maar in het algemeen komt het er toch op neer dat mensen een hekel aan ze hebben. Dat komt volgens mij door de enorme emotionele investering die de speler heeft gedaan in de held of heldin.