Takahashi-san, wil jij ons iets vertellen over je oorspronkelijke concept van hoe de soundtrack van Xenoblade Chronicles eruit moest komen te zien?
Ik wilde me niet beperken tot een bepaald genre of instrument. Er zijn natuurlijk verschillende mogelijke routes die je kunt nemen: je zou je bijvoorbeeld enkel kunnen beperken tot akoestische instrumenten. Maar ik denk dat dit een bepaald monotoon gevoel onvermijdelijk maakt. Daarom wilde ik een breed scala aan instrumenten gebruiken voor deze titel en leek het me ook in orde om klassieke strijkinstrumenten te mengen met meer elektrische geluiden. Tomori-san is immers van oorsprong gitarist.
Omdat het een RPG is, zullen er altijd typische, RPG-achtige gevechtsscènes in voorkomen. Maar eigenlijk wilde ik muziek en instrumenten zo gebruiken dat ze tot op een zekere hoogte tegen dat type sfeer indruisten.
Dus je wilde instrumenten gebruiken die elk hun eigen individuele stijl hadden, om op die manier een gevarieerdere soundtrack te maken?
Aan het begin zei Takahashi-san tegen ons dat hij niet wilde dat we het zouden laten klinken als een zogenaamde typische RPG.
Ik luisterde ook naar alle stukken die Kiyota-san en Ace+ hadden gecomponeerd en ik vond ze echt fantastisch. Ik had alle e-mailuitwisselingen gezien waarin ze zaken tot in het kleinste detail hadden aangepast en bewerkt, en ik weet dat ze het erg zwaar hebben gehad om alle extra eisen te verwerken die hen werden opgelegd. Ik was enorm onder de indruk van wat ze hadden bereikt.
Dus je kon zien dat ze veel moeilijkheden hadden overwonnen om de verschillende nummers te maken.
Ik was verantwoordelijk voor het nummer dat je hoort tijdens de epiloog. De muziek die de anderen creëerden voert dit epische verhaal naar zijn slot, dus ik had echt moeite met het schrijven van dit stuk, omdat ik wist dat ik alles bijeen moest brengen en die band met de andere muziek moest zien te behouden.
Ik was me er erg bewust van hoe hard iedereen had gewerkt en ik kon die gigantische spanning voelen. Ik wist dat ik al die inspanning niet verloren mocht laten gaan. En met dat in gedachten werkte ik aan de muziek voor de epiloog.