What were your initial considerations when you began working on Super Mario Bros. for the Famicom?
After Mario Bros., there were a fair few jumping-style games released by various companies and I felt that this kind of jumping game had been our idea.
Donkey Kong involved jumping, as did Mario Bros., so you felt that Nintendo were the real originators of this kind of game.
Video game designers back then wanted to keep that black background as it was less tiring for the players’ eyes to see. But I felt like the time had come when people were tiring of that and I thought it might be good to have a primary colour background that varies. So we utilised the technical capabilities of the Famicom to the full and decided to make Super Mario Bros. based on the concept of having a large character who would negotiate land, sea and air.
In terms of the game’s structure, the swimming part is Balloon Fight 16. 16 The arcade version of the action game Balloon Fight was released in 1984 with a version released for the Famicom in Japan the following year.
With Balloon Fight previously launched, that system of controls had been tried and tested. For the sky, we had the image of Sun Wukong from Monkey jumping between clouds.
We started off by doing tests to see how it would feel for the player to control a large character, double the size of Mario. As it felt really good, we continued to develop the idea. But then we discovered that it was more satisfying if Mario only increased in size part-way through the game, so we decided to make a small Mario as well.
By collecting a mushroom, Mario increases in size to become Super Mario. But why a mushroom?
Well, the mushroom… When you think about Alice in Wonderland, you think about mushrooms, right? (laughs)
Some time ago I was being interviewed and I spoke about Alice in Wonderland. But it seems there was some misunderstanding and it’s since been stated that I was influenced by Alice in Wonderland. That isn’t the case. It’s just that there has always somehow been a relationship between mushrooms and magical realms. That’s why I decided that Mario would need a mushroom to become Super Mario.