When did the “Golden Triangle” of Miyamoto-san, Tezuka-san and Nakago-san first come into being?
It was at the time of Super Mario Bros. 17 I mentioned it a little earlier, but I first met Tezuka-san when he was introduced to me as a new member of staff. At that time Tezuka-san was… 17 Super Mario Bros. was a platform game on the Famicom released in Japan in September 1985.
So that means that Tezuka-san and Miyamoto-san were working on Devil World at the same time as Miyamoto-san was working with Nakago-san on Excitebike.
And Excitebike was released in November. As Excitebike was being developed in Tokyo, I went on a lot of business trips there together with Miyamoto-san and we’d often stay over in a hotel. That was right at the start of the economic bubble and there were times when it would be really hard to secure a hotel room. There were even times when we slept in the same bed.
That’s how we made Excitebike. Then after that, we began to work on Super Mario and The Legend of Zelda 18 at the same time. 18 The Legend of Zelda was an action-adventure game released on the Nintendo Disk System for the Famicom in Japan in February 1986.
Right, those two titles were both developed at the same time. It’s surprising how many game fans aren't aware of this, but the first Super Mario and Zelda titles were made simultaneously, with the same staff. It's something that seems completely unthinkable now! (laughs)
You mean the spinning bars of fire attached to the castle walls that you encounter as you make your way along the corridor to fight Bowser.
There’s a fair chance that you may have simply forgotten about it, Tezuka-san! (laughs)
The initial concept behind Super Mario was that we wanted a dynamic, athletic kind of game that would be set on land, sea and air and that would feature a large character.
Right, we wanted a Mario that was twice the size of the regular one. But I don’t really recollect whether or not we’d decided to use Mario from the start.
That’s right. At the time, having a square that moved was ground-breaking. SRD had experimented with a square object that simply moved in a wave-like manner.