Wereldwijde communicatie tussen Mii-personages
Dit keer zullen we elk kanaal om beurten bespreken. Hiervoor zijn een paar nieuwe mensen aangeschoven. Kawamoto-san en Nogami-san, kunnen jullie ons vertellen voor welke aspecten van de Wii jullie verantwoordelijk waren, en waar jullie hiervoor aan gewerkt hebben?
Ik was de regisseur van het fotokanaal, het weerkanaal en het nieuwskanaal. Voordat ik begon te werken aan het Wii-project, was ik de regisseur van Brain Training en Brain Training 2 voor de DS.
Ik was één van de twee regisseurs van het Mii-personagekanaal voor de Wii. Voorheen werkte ik als regisseur aan Animal Crossing voor de DS.
Kuroume-san zal ook weer deelnemen aan dit gesprek. Hij is algemeen coördinator van de Wii-menu’s.
Laten we het om te beginnen eens hebben over het Mii-personagekanaal. Kun je ons vertellen hoe het idee voor het Mii-personagekanaal is ontstaan, en hoe het één van de Wii-kanalen is geworden?
Bij het werken aan Wii-software ontstond het plan om de speler zijn eigen personage te laten maken, waarna deze in het spel zou verschijnen. Los van deze plannen was er ook een project om software voor de DS te ontwikkelen die het, op dezelfde manier, mogelijk zou maken om het gezicht van je personage te maken. Je zou deze gezichten dan voor de lol kunnen uitwisselen met andere gebruikers. Op een dag vertelde Iwata-san me over deze DS-software. Ik was er zo van onder de indruk en het lag ook zo dicht bij mijn eigen ideeën, dat het uiteindelijk werd aangepast voor gebruik in Wii-software. Terwijl we bezig waren er een opzichzelfstaande speltitel voor de Wii van te maken, werd plotseling besloten dat het één van de standaardfuncties van het Wii-systeem zou worden… ik ben nog steeds niet van die verrassing bekomen! (Lacht.)
Dit is toch de functie die door Miyamoto-san oorspronkelijk 'kokeshi' (traditionele, cylindrische poppen) werd genoemd?
Dat klopt. Het is een idee dat Miyamoto-san al langer wilde realiseren. Het originele idee was om drie spellen te ontwikkelen waarin dezelfde personages zouden verschijnen, zoals deze waren ontworpen door de speler. In het Mii-personagekanaal is dit concept uitgebreid om het hele Wii-systeem te ondersteunen.
De beslissing om van het Mii-personagekanaal één van de systeemfuncties te maken werd misschien niet zeer recent genomen, maar wel tijdens een al vergevorderde fase van de ontwikkeling van de Wii. Kuroume-san, jij was betrokken bij alle functies van het systeem. Toen de kanaalfuncties al bijna waren afgerond en je vernam dat een geheel nieuw kanaal voor het maken van karikaturale poppetjes zou worden toegevoegd, had je toen niet het gevoel dat er plotseling een ongenode gast bij je aan de voordeur stond?
Ja, ik weet nog dat ik dacht: "Ze menen het echt serieus!" (Lacht.) Jij en Miyamoto-san hadden zich helemaal in het idee vastgebeten.
Miyamoto-san sprak tegen mij altijd al over het maken van zoiets als het Mii-personagekanaal. In die tijd kwam ik in aanraking met prototypesoftware voor de DS die het de gebruiker mogelijk maakte om gezichten van personages te bewerken. Ik dacht dat dit precies was waar Miyamoto-san naar op zoek was. Toen ik hem de prototypesoftware liet zien, was zijn reactie positief, dus vond ik dat we moesten proberen het verder te ontwikkelen. Het project begon toen ik de werknemers die verantwoordelijk waren voor de DS-software naar Nogami-san stuurde om met hem samen te werken.