Wii Sports en het Mii-personagekanaal passen eigenlijk heel goed bij elkaar, hè? Je zou niet zeggen dat ze los van elkaar zijn ontwikkeld.
Inderdaad. Doordat een zelfgemaakt Mii-personage in de vijf sporten als spelfiguur gebruikt kan worden, zijn ze op een mooie manier met elkaar verbonden. Het lijkt wel alsof we Wii Sports juist daarvoor hebben ontwikkeld, om iedereen duidelijk te maken hoe fantastisch het Mii-concept is.
Voordat het Mii-personagekanaal en de Mii-personages in het systeem werden geïntegreerd, hebben we veel en lang gediscussieerd over wat we met de spelfiguren in Wii Sports moesten doen, nietwaar?
Zeker. Eén van de belangrijkste gedachten achter Wii was dat we iets wilden maken waar elk gezinslid zich door aangesproken zou voelen. Volgens ons konden we dit doel het beste bereiken door iets in het spel te stoppen dat de speler of andere gezinsleden representeerde. Natuurlijk gaat dit het gemakkelijkst door spelfiguren te gebruiken die op deze mensen lijken.
Aanvankelijk heb je zelfs serieus overwogen om gebruikers foto’s te laten maken met hun digitale camera’s, om deze gegevens via een SD-kaart naar de Wii te verplaatsen. Zo zouden de gezichten op de spelfiguren geplakt kunnen worden.
Maar we realiseerden ons dat bijna niemand dit zou doen, tenzij ze precies wisten hoe het werkte. Dus hoe graag je ook iemand uit je gezin in een spel wilde plaatsen, het zou alleen maar mogelijk zijn als iemand anders de voorbereidingen had getroffen. We realiseerden ons toen dat de handeling om jezelf een rol in het spel te geven iets moest zijn dat mensen zelf uit zouden willen proberen. Tegen die tijd hoorden we over het kokeshi3-idee van (Shigeru) Miyamoto-san. 3Kokeshi zijn traditionele Japanse poppen. Ze zijn rond van vorm, zonder armen of benen.
Je bedoelt het idee om een kokeshi-versie van jezelf in een aantal spellen te stoppen, toch?
Precies. Miyamoto-san had het daar al jaren over. Daarnaast beschikten we over heel eenvoudige prototypesoftware waarin al kokeshi-achtige personages waren verwerkt. Ota-san en vele anderen, die met deze prototypesoftware speelden, zeiden dat ze tijdens het spelen echt zo'n gevoel hadden van: "Dat ben ik!"
In de prototypefase gebruikten we heel simpele, eenvoudige modellen als personages. Dat kwam vooral omdat onze groep niet kon beschikken over een ontwerper!
Dat klopt. Toen we probeerden te spelen met deze zeer eenvoudige personages, kregen we echt het gevoel dat we zelf in het spel aanwezig waren. We hebben ook Mario eens als spelfiguur geprobeerd, maar toen hadden we niet meer het gevoel dat we zelf aan het spelen waren. Het voelde alsof Mario aan het spelen was en dat wij hem alleen maar bestuurden. Maar toen we het probeerden met kokeshi-achtige personages, kregen we echt het gevoel dat we zelf in het spel aanwezig waren. Met zulke eenvoudige modellen voelde het echter wel alsof er iets miste. Rond deze tijd werd de karikatuursoftware voor de DS gemaakt.
Hier hadden we het ook al over tijdens onze discussie over het Mii-personagekanaal, maar de bal begon pas echt te rollen toen ik dit programma tegenkwam en het aan Miyamoto-san liet zien, toch?