Kuroume-san, jij hebt vanaf het begin toezicht gehouden op de ontwikkeling van de Wii-kanalen. Hoe is het om te zien dat het ene na het andere kanaal tot wasdom komt en opereert als onderdeel van de Wii?
O ja, dat hoorde ik ook vaak. Sommige mensen zeiden zelfs dat het niet bij Nintendo past om onze hardware en software te bundelen. Zoals ik al heel vaak heb gezegd, is de Wii geworden wat hij is omdat we willen dat hij bij een zo breed mogelijk publiek in de smaak valt..
Dat gezegd hebbende, waren veel mensen aanvankelijk nogal van hun stuk gebracht. Ze vroegen waarom er zoveel kanalen nodig waren, en of we ze niet geleidelijker konden introduceren. Ik legde ze dan de gedachtegang uit die net door Iwata-san werd geschetst, en zo kregen ze langzaam maar zeker een beter begrip voor het grote geheel. Opmerkelijk genoeg waren het dezelfde mensen die in eerste instantie vroegen waar we zoveel kanalen voor nodig hadden die later, nadat ze ermee hadden gestoeid, vroegen of er meer kanalen toegevoegd konden worden! Dezelfde mensen!
Wat de kanaalvensters betreft, aanvankelijk hadden we het erover om ze in een gelaagde structuur te organiseren, toch? Momenteel worden oude titels die je aanschaft via de Virtual Console weergegeven als opzichzelfstaande kanalen, maar aan het begin van de ontwikkeling dachten we erover ze in mappen te organiseren. Er zou een map voor NES-spellen zijn, een map voor SNES-spellen, enzovoort.
Natuurlijk denk ik dat we er goed aan deden voor de huidige interface te kiezen. In de eerste opzet was de Virtual Console een enkel kanaal met, zoals je zei, mappen voor elk systeem. De gebruiker zou van map naar map moeten gaan om een spel te kiezen. Maar omdat het ons idee was om de Wii snel te laten starten, zodat de gebruiker zo snel mogelijk kan spelen, leek het niet erg logisch om spellen zo diep in een mappenstructuur te plaatsen. Tijdens onze simulaties van daadwerkelijk interfacegebruik, meende een aantal mensen dat het bevredigender zou zijn als alle aangeschafte spellen al op het eerste scherm verschijnen. Wanneer spellen als Mario en Zelda naast het weerkanaal en het nieuwskanaal staan, zijn mensen zonder interesse in games eerder geneigd ze eens te proberen. Daarom hebben we gekozen voor de huidige interface, en met die beslissing bleven we trouw aan onze visie voor de Wii.
De prikkelende kanaalervaring waar we nu van genieten, met alle functies tegelijk in beeld, zou verloren zijn gegaan als we voor een gelaagde structuur hadden gekozen. Terugkijkend op de ontwikkeling van de Wii-kanalen, was het niet zo dat we ons telkens afvroegen wat we konden toevoegen. Bij het beslissen over de uiteindelijke specificaties vroegen we ons eerder af wat we konden verwijderen, en wat we wilden vermijden. Onze kanalen zitten tjokvol ideeën, maar we hebben er nog veel meer uitgeknipt. Het was van groot belang dat iemand duidelijke beslissingen maakte over wat we konden houden en wat moest verdwijnen. Ik denk dat uiteindelijk de juiste keuzes zijn gemaakt.
Ja, dat denk ik ook. Persoonlijk beleef ik er veel plezier aan om te zien hoe de 48 vensters, waarvan vele aanvankelijk leeg zijn, langzaam maar zeker worden gevuld met Virtual Console-titels en andere software, waardoor mijn eigen unieke scherm ontstaat.
Hetzelfde geld voor mij. Ik wil ze allemaal in één keer vullen! Het stoort me gewoon als er ergens nog een opening zit! (Lacht.)
Wat dat betreft hielp het echt dat we een overkoepelend team over de functies van de Wii lieten beslissen. Diverse afdelingen konden al vanaf het begin hun ideeën delen, en die ideeën werden gebruikt om verschillende problemen op te lossen. Toen de handige functie om het beeld te verschuiven in het Mii-personagekanaal bijvoorbeeld was voltooid, kreeg een andere medewerker hier lucht van, vroeg hij ernaar en integreerde hij deze functie meteen ook in zijn eigen kanaal. We konden dus ideeën uitwisselen, waarbij we de goede ideeën behielden en zo efficiënt mogelijk verder werkten, om binnen de kortst mogelijke tijd de best mogelijke functies te verwezenlijken.
We hebben eerder met overkoepelende teams gewerkt, maar het team voor de systeemfuncties zou wel eens het breedste team ooit kunnen zijn in de geschiedenis van ons bedrijf, met betrokkenheid van het grootste aantal verschillende afdelingen.