Als ik je zo hoor praten, heb ik het gevoel dat Wii Music mogelijk een levenswerk van je is, iets dat je al heel lang wilde maken.
Ik denk wel dat dat klopt. Daarom ben ik zo enorm blij dat het voltooid is. Dit soort blijheid voelde ik niet echt bij het maken van andere spellen.
Het is niet nodig om te discussiëren of Wii Music beter of slechter is dan andere spellen, maar in welk opzicht is het nu anders?
Even zien... Om het te zeggen op een manier waardoor ik goed overkom: het geeft me hoop dat ik een bijdrage zal hebben geleverd aan de toekomst van muziek en dat maakt me gelukkig. Het klinkt misschien arrogant om te zeggen dat ik dat soort invloed kan hebben op muziek, maar het spel heeft mogelijk invloed op nieuwe muziekinstrumenten die nog gemaakt moeten worden. En van nu af aan komen er misschien muzikanten die zullen zeggen dat het aan Wii Music te danken is dat ze begonnen zijn met muziek maken. Ik heb het gevoel dat dat wel eens zou kunnen gebeuren.
En mensen die muziek en muziekinstrumenten hebben opgegeven, kunnen nu het plezier van muziek leren kennen door Wii Music te spelen.
Absoluut. Veel mensen zijn bang om een muziekinstrument te spelen. Samen spelen met iemand anders kan leuk zijn, om maar eens wat te noemen, maar kan aanvankelijk ook onwennig en eng zijn.Wii Music haalt die angst weg. Spelers krijgen, door simpelweg te doen alsof ze echt aan het spelen zijn, al snel een gevoel voor de structuur van ensembles en zullen inzien hoe leuk het is om met anderen te jammen.Bovendien worden sommige mensen misschien geïnspireerd om te beginnen een echt instrument te leren bespelen. Mogelijk zal hun waardering voor live optredens groter worden.
Er is dus een mogelijkheid dat Wii Music het fundamentele begrip van spelers voor muziek drastisch zal vergroten.
Dat klopt. Ik denk dat het fantastisch zou zijn als kleuter- en basisscholen Wii Music zouden aanwenden om de muziekeducatie van de kinderen mee te beginnen.
Ik denk in het bijzonder dat het gebruik van Wii Music op scholen serieuze aandacht verdient. Als kind had ik absoluut een hekel aan sociale wetenschappen.
Echt waar (lacht)? Ik vroeg me af waarom ik de kenmerkende producten moest leren van landen die ik niet kende en waarom ik de specifieke data van historische gebeurtenissen uit mijn hoofd moest leren. Maar toen ik volwassen was geworden, las ik een boek, 'The History of Information' geheten, dat mijn manier van denken heeft veranderd.In dat boek was er een tijdslijn, die de wereldgeschiedenis afzette tegen de geschiedenis van Japan. Ik was geïnteresseerd in kunstgeschiedenis, dus de tijdslijn, die onder meer informatie verschafte over wat er in Japan gebeurde toen Europa de Renaissance doormaakte, was fascinerend.