Het is nu iets meer dan een maand geleden dat Wii Music is uitgebracht. Hoe kijk je er nu tegenaan, Miyamoto-san?
We hebben Wii Fit gemaakt omdat ik het leuk vond om mijn gewicht in de gaten te houden, maar het was me nog niet gelukt om mijn liefde voor muziek, die ik heb sinds ik jong was, in een spel om te zetten. Maar met Wii Music heeft het team dit voor me gedaan en het was bijna exact zoals ik het me had voorgesteld. Tot nu toe heb ik onze spellen nauwelijks gespeeld nadat ze waren uitgebracht.
Maar nu haast ik me naar huis om een bepaald aspect van een liedje te verbeteren. Als ik een tijdje niet heb gespeeld, kan ik niet wachten om er weer mee aan de slag te gaan. Ik kan er uren mee bezig zijn, het is bijna eng. (lacht) Het ware bewijs van een goed spel is dat je er niet van weg kan blijven. Wat vind jij, Iwata-san?
Het is beangstigend! Ik ga 'heel even' spelen en voor ik het weet is er twee uur voorbij! Ik weet niet precies waarom het spel me steeds aan zich weet te binden, maar als ik een stuk speel dat op een of andere manier op natuurlijke wijze loopt en het eindresultaat is beter dan verwacht, dan voelt dat als een grote beloning. Zo kijk ik tegen Wii Music aan, maar het lijkt erop dat de spelers verdeeld zijn. Er is een duidelijke scheidslijn tussen mensen die het geweldig vinden en mensen die het niet helemaal begrijpen. De afgelopen jaren heeft Nintendo veel producten geïntroduceerd die er eerder nog niet waren, dus hadden we wel een verdeelde opinie verwacht, maar niet zo extreem als dit.
Mee eens. En zodra je er in je eentje in bent gedoken, wordt het veel leuker om met een groep te spelen.
Hij zit in het tweede jaar van de middelbare school. Hij zei niet of hij het wilde hebben, maar ik heb het toch gekocht. Toen ik voorstelde het eens te proberen, drukte hij snel achtereen op de A-knop om de introductietekst van Sebastian Tute over te slaan!
Wij kunnen niets doen als iemand de A-knop snel indrukt, hoe vriendelijk Tute alles ook uitlegt (lacht)!
Mijn zoon heeft jarenlang op het elektronisch orgel gespeeld, dus hij kan noten lezen. Toen we begonnen te spelen, koos hij er meteen voor om het notenschrift weer te geven. Hij speelde een liedje en zuchtte toen, alsof hij wilde zeggen, "Was dit alles?" Waarna hij stopte.
Tot de mensen die de aantrekkingskracht van Wii Music niet begrijpen, behoort één groep met mensen die, zoals de zoon van Kondo-san, proberen het op de traditionele manier te spelen en zeggen dat het spel te simpel is. En dan is er nog een groep met mensen die weten dat ze kunnen spelen zoals ze zelf willen, maar zeggen dat ze daarin niet zijn geïnteresseerd.
Er is ook nog een groep met mensen die genoeg over muziek weten, maar zich ongemakkelijk voelen als ze een onverwachte noot horen.
Als iemand die gitaar speelt, heb ik dat gevoel ook wel eens, maar je kunt een boel winnen door je op dat vlak wat soepeler op te stellen.