Tezuka-san was de producent van Wii Music, maar hij speelde ook constant de rol van tester.
Hoewel er professionele muzikanten aan werkten, deed er ook een volstrekte beginner mee! (lacht) Die overigens wel een pro is in het maken van videogames.
Hij koos het nummer 'Super Mario Bros.', maar de manier waarop hij speelde was meer 'Af en toe Super Mario Bros.' Het klonk vooral alsof hij het liedje in stukken had opgedeeld.
Echt, je kon het origineel niet meer horen (lacht)! Heel af en toe kwam er nog een fragment van het Mario-thema naar boven. Toen ik het hoorde, was ik onder de indruk. Zelf had ik zoiets nooit kunnen doen.
Tezuka-san houdt erg van muziek. Als liefhebber kent hij allerlei soorten liedjes. Hoe zal ik het zeggen, hij heeft zijn eigen unieke ritmegevoel.
Een van mijn kennissen is totaal hopeloos als het om muziek gaat. Toen hij een video maakte en deze liet zien aan vrienden, verraste het hen dat iemand een lied zo toe kan takelen. Maar het leek alsof hij tevreden was met die reactie (lacht). Toen ik dat aan Tezuka-san vertelde, lachte hij en zei hij dat zijn video even slecht was (lacht).
Avantgardemuziek, ja. Met Wii Music is het makkelijk om 'Twinkle, Twinkle, Little Star' op avantgardistische wijze te spelen, met veel kabaal, terwijl het toch nog een beetje klinkt als het origineel. Maar als je het live opvoert of bladmuziek volgt, zou dat erg moeilijk zijn.
De muziekvideo's zijn als stripverhalen. Ik begon in mijn schooltijd met het tekenen van strips van vier plaatjes. Die hebben geen beperkingen in wat je kunt doen, zolang je blijft bij de basisstructuur van de plaatjes. Hier kun je op dezelfde manier doen wat je wilt, zolang je je houdt aan de tijdlimiet van ruwweg anderhalve minuut. Daarom is het een canvas voor ongelimiteerde creativiteit. (Stripverhalen van vier plaatjes, 4koma manga, zijn in Japan een populaire manier om de basisstructuur van verhalen te leren. Het verhaal moet verteld worden in vier panelen, met sleutelgebeurtenissen in ieder plaatje. Het begin van het verhaal wordt verteld in het eerste plaatje, gevolgd door de actie, de climax en het einde.)
Ik wil dat spelers kunnen genieten van hun eigen arrangementen en experimenteren met verschillende stijlen.
Toen ik jonger was, was er een muzikant die een rockversie van Beethovens vijfde symfonie maakte. Zoiets is makkelijk met Wii Music. Je kunt elk van de liedjes in rockstijl spelen.
Op een online videodienst zag ik een video van een zang-en-gitaarduo dat 'Troika' speelde. De personages waren beroemde animefiguren en de achtergrond was Galactic Voyage. Toen ik dat zag, was ik sprakeloos (lacht)!