Motoyama-san, heb jij enig verschil ontdekt tussen het ontwerp van pc’s of tablets enerzijds en dat van spelapparaten anderzijds?
Volgens mij zijn de situaties waarin je ze gebruikt totaal verschillend. Een pc gebruik je op je bureau en een smartphone gebruik je onderweg. Maar Miiverse gebruik je om te communiceren als je een videogame speelt, dus mijn indruk ervan was dat het behoorlijk verschilde van wat ik gewend was.
Eerst spraken we veel over zaken, bijvoorbeeld of je het neer zou leggen en spellen zou spelen of het met één hand vast zou houden. En als ik op aanraden van Mizuki-san zei; “Laten we hier een knop plaatsen”, vroeg Motoyama-san; “Hebben we dat echt nodig?”, en; “Wie gaat dat gebruiken? En wanneer?” (Lacht.)
Toen we het stadium hadden bereikt waarin we de bugs moesten verwijderen, werden er meer berichten en reacties geplaatst dan ik me had voorgesteld. Er waren allerlei soorten reacties, dus ik kon duidelijk zien dat men het leuk vond.
Inderdaad. Tijdens de bugverwijderingsfase hebben we een hypothetische Mario-community opgezet en heb ik de reacties bekeken. Mijn idee erover werd steeds positiever en ik dacht: “O, dus zo is het als je er ook echt een spel mee speelt.”
Iemand plaatste het bericht: “Ik kom niet door dit gebied!” Iemand anders antwoordde: “Je moet op Luigi klimmen!” Toen zei de eerste persoon weer: “Het is me gelukt!” Toen ik die berichtenwisseling zag, dacht ik: “O! Dit is het!”
Ik denk dat mensen Miiverse op meer verschillende manieren zullen gebruiken dan we ons ooit hebben voorgesteld, dus ik kijk er erg naar uit.
Zo ging dat ook met eerdere internetdiensten. Als er veel mensen komen, is de creatieve wijsheid ongelofelijk.
Zo is dat. Flipnote Studio draaide in eerste instantie om het beoordelen van Flipnotes, maar nu is het meer een chatdienst. Veel van de Flipnote-berichten zeggen iets van: “Laten we allemaal chatten!” Dat is erg interessant.
Ik vond dat jullie geconcentreerd te werk gingen en snel vooruit gingen. Wat is volgens jou de reden dat jullie zo ver hebben kunnen komen?
Nou, tijdens zijn vorige baan werkte Yuzawa-san aan de vraag-en-antwoordwebsite Yahoo! Chiebukuro20. En voor mijn huidige baan werkte ik aan de vraag-en-antwoorddienst Jinriki Kensaku Hatena21. We waren op hetzelfde gebied werkzaam.20. Yahoo! Chiebukuro: een informatiegerichte communitydienst die wordt beheerd door Yahoo! Japan.21. Jinriki Kensaku Hatena: een vraag-en-antwoordwebsite die beheerd wordt door Hatena Co., Ltd.