De Wii wordt een stad
Nu even iets anders. Hoe beviel de samenwerking met Nintendo je ditmaal, Kondo-san?
Nou, ik weet niet echt hoe ik het moet zeggen, maar de mensen van Nintendo waren verrassend ijverig (lacht).
(Lacht.) Met andere woorden, het personeel van Nintendo vindt het vanzelfsprekend om hard te werken en geen enkele moeite te sparen als men de gebruikers er een plezier mee kan doen. We kijken vanuit de ogen van de gebruiker, zodat een product bij veel mensen empathie oproept.
Er waren nauwelijks verschillen met hoe ze bij Hatena naar hun werk keken. We hebben altijd samengewerkt vanuit het gezamenlijke verlangen om te maken wat de gebruikers volgens ons zouden willen zien. Maar ik heb wel een paar aanvangsvergaderingen gehad met Kondo-san.
Nou, genoeg daarover (lacht). Tijdens die vergaderingen sprak Kondo-san over Flipnote Studio. Hoewel hij wist dat het project niet makkelijk zou worden en dat er onderhoudskosten voor de server bij zouden komen kijken, zei hij: “Doorgaan!” Vervolgens ploeterde hij verder, terwijl hij gepassioneerd verkondigde: “We moeten het zo maken dat het nog leuker wordt voor de gebruikers!” Dat heeft behoorlijk wat indruk op me gemaakt. Dat was wat Hatena belangrijk vond, dus het was makkelijk om met ze samen te werken.
Het doet me goed dat te horen. We hebben het bij ons bedrijf altijd over onze wens om de wereld vooruit te helpen door netwerkdiensten te maken. En we zijn allemaal gek op de spellen van Nintendo, dus als we op eigen kracht verder kunnen komen, zou dat het leukste zijn.
Dat beeld van Kondo-san die voort ploetert met die waarden van hem, is als — om nog maar eens een beeld te noemen (lacht) — een heer die voort marcheert terwijl zijn bedienden zich achter hem aan haasten. Terwijl ze hem proberen tegen te houden, zeggen die bedienden iets van: “M-meneer! Bent u gek geworden?!?” Sorry (lacht)!
Maar als je met iets nieuws begint, zijn er volgens mij ook wel mensen binnen het bedrijf die denken: “Meneer! Bent u gek geworden?!”
Wij misschien niet, want we waren immers aan het werk met Miiverse, maar ik ben er zeker van dat een aantal mensen binnen het bedrijf zich inderdaad afvroeg of we ons verstand hadden verloren.
Veel mensen zullen de zorg hebben uitgesproken dat het lastig in stand te houden zou zijn.