Als het om een dienst gaat waar veel mensen aan mee kunnen doen, is Flipnote Studio16 een goed voorbeeld. Kondo-san en de jongens hebben laten zien dat als je het goed aanpakt, het lange tijd actief kan blijven.16. Flipnote Studio: ingebouwde software van de Nintendo DSi en Nintendo DSi XL, waarmee gebruikers kunnen tekenen en notities kunnen schrijven met de meegeleverde stylus. Er kunnen meerdere notities na elkaar worden afgespeeld om een flipnote-achtige animatie te maken. Door verbinding te maken met het internet, kunnen gebruikers hun flipnotes met anderen delen.
Toen de ontwikkeling van de server van Miiverse begon, heb ik Kondo-san bezocht. Daar waren twee redenen voor: ten eerste hadden we contact gehouden voor Flipnote Studio. Ten tweede had ik van hem een voorstel voor een netwerkdienst ontvangen.Het was een ander idee dan dat van jou, Mizuki-san, maar er waren ook overeenkomsten. Dus ik dacht: als we dit gaan ontwikkelen, moet ik eerst met Hatena praten, want zij hadden dit voorgesteld aan Nintendo. Daarom nam ik contact op met Kondo-san.
Het was leuk om met vrienden over videospellen te praten, ook als je ze niet speelde. Dat is nog zo’n leuk aspect aan het spelen van spellen.
Ja. Via het medium videospellen heb ik leuke momenten doorgebracht met anderen. Dus ik dacht dat als we het internet zouden gebruiken, we verbinding konden maken en spelen met mensen overal ter wereld. Dus toen mij dit ter ore kwam, dacht ik: “Het moment is eindelijk gekomen!” (Lacht.)
(Lacht.) Het maakte indruk op me dat je bij de eerste vergadering zei dat Kondo-sans opmerkingen erg behulpzaam waren, Mizuki-san. Waar heb je precies empathie gevoeld?
Eerst op het punt dat bestaande netwerkdiensten interessant waren. Om eerlijk te zijn was ik destijds niet zo’n voorstander van het idee om community’s een centrale rol te geven. Maar toen ik hoorde wat Kondo-san te zeggen had, raakte ik ervan overtuigd dat dit de juiste aanpak was.
Ja. En dan is er nog hetgeen hij gezegd heeft over de hiërarchische structuur van netwerkdiensten. Hij zei dat bestaande netwerkdiensten het eerste niveau vormen en dat er een meer open dienst is op het tweede niveau. Op het eerste niveau kun je comfortabeler communiceren met mensen die je kent en op het tweede niveau is er interactie mogelijk op basis van gemeenschappelijke interesses en gevoelens met mensen die je niet persoonlijk kent. De input uit die discussie is een belangrijke reden voor het feit dat er voor Miiverse een open aanpak is gekozen en de dienst is geworden wat het nu is.
Miiverse heeft ook een tweeledige dienststructuur. In het ene deel communiceer je alleen met degenen die je toestaat en in het andere deel met iedereen die dezelfde interesse heeft.
Iets wat indruk op me heeft gemaakt, was het standpunt dat de sociale grafiek20 van bestaande netwerkdiensten misschien niet gelijk is aan die van spelnetwerkdiensten.Je had gezegd dat mensen niet altijd over videogames willen praten met mensen met wie ze al contact hebben via bestaande diensten. Die woorden speelden een belangrijke rol bij mijn beslissing om onze eigen sociale grafiek van de grond af op te bouwen.20. Sociale grafiek: een grafiek die de persoonlijke relaties tussen mensen op het web in kaart brengt bij gebruik van specifieke sociale medianetwerken zoals een SNS (sociaal-netwerkdienst). Ze wijzen vaak op relaties die gebaseerd zijn op werkelijke menselijke relaties in de echte wereld.
Is dat zo? De bestaande netwerkdiensten mogen dan realistische aspecten hebben, maar in het echt komt het zo vaak voor dat je in contact komt met mensen die geen bekenden van je zijn. Het is noodzakelijk dat er gelegenheden zijn waar je mensen kunt tegenkomen die dezelfde interesses hebben en waar je met ze over die interesses kunt praten.