Waar willen jullie, met betrekking tot de Wii U, dat mensen het meest op letten? Akagi, zou jij willen beginnen?
Ik vind het leuk om te horen dat je van CPU’s houdt (lacht)! Het is een CPU geworden zonder vreemde kuren – een CPU die precies doet wat je ervan verwacht. Oké… Kitano?
Als ik het heb over de behuizing, dan mag de basisvorm misschien op de Wii lijken, er zijn een aantal verschillen die het gebruik vereenvoudigen. Zo bevindt de SYNC-knop19 zich bijvoorbeeld aan de buitenkant. We hoorden dat veel klanten vragen stelden over het synchroniseren van de Wii-afstandsbediening, en ik vond dat daar wel wat inzat. Verder zitten de USB-aansluitingen, die zich alleen aan de achterkant van de Wii bevinden, nu ook aan de voorkant. Dit maakt het eenvoudiger om USB-randapparatuur aan te sluiten. 19 de rode knop met het woord ‘SYNC’, waarmee Wii-afstandsbedieningen worden verbonden met het systeem.
Juist. Een andere wijziging is het klepje. Bij de Wii opent het naar buiten, maar dit keer beweegt het naar binnen.
Vanuit het oogpunt van het ontwerp hebben we niet gewoonweg de nieuwste technologie toegepast om de prestaties te verbeteren. We hebben het stroomverbruik verlaagd en de behuizing verkleind, dus ik denk dat dit systeem een goede balans biedt tussen prestaties, kracht en chipformaat. En omdat we verwachtten dat mensen met dit systeem veel meer konden doen dan het spelen van videogames, besloten we vanaf het begin van de Wii U-ontwikkeling om de hoeveelheid geheugen te verhogen. Tot slot wil ik nog wijzen op het HDMI-snoer waar het systeem standaard mee wordt geleverd. We wilden dat zo veel mogelijk mensen van hd-beelden zouden genieten.
Er zijn nog niet veel apparaten die worden geleverd met een HDMI-snoer. Je kunt het snoer gebruiken dat bij de oorspronkelijke Wii werd geleverd, maar dan maak je niet optimaal gebruik van de capaciteiten van de Wii U. En jij, Takeda?
Ik wil de efficiëntie graag onder de aandacht brengen. Om een computer efficiënt te laten functioneren is de geheugenhiërarchie20 belangrijk, en dit keer zitten de basisgeheugenniveaus dicht op elkaar. Dat is orthodox, maar tegelijkertijd zorgt het voor het belangrijkste kenmerk van dit systeem: de efficiëntie. 20 de samenstelling van computergeheugen in lagen. Het menselijk brein bestaat uit kortetermijngeheugen, voor het onthouden van dingen die op dat moment plaatsvinden, en langetermijngeheugen, waarmee informatie wordt opgeslagen die niet direct met huidige gebeurtenissen te maken heeft. Een computer verplaatst en beheert gegevens door het in lagen op te slaan. De CPU bevindt zich aan de top. Daaronder zit een laag hoge snelheid, lage capaciteit cachegeheugen, dat dienstdoet als kortetermijngeheugen. Dit wordt gevolgd door het lage snelheid, hoge capaciteit hoofdgeheugen, dat wordt gebruikt voor het aansturen van de hardware. Onderop bevindt zich tot slot nog een laag extra opslag voor het besturingssysteem.
Zo hebben we dat gedaan sinds de Nintendo GameCube. Hoe indrukwekkend de cijfers ook zijn, de vraag is: kun je het alleen gebruiken onder bepaalde omstandigheden, of zijn de prestaties consistent tijdens het gebruik? Die laatste keuze heeft altijd aan de basis gestaan van hardware- en systeemontwikkeling bij Nintendo.
Je hebt je altijd beziggehouden met videogamesystemen, en je vertelde me eerder hoe spelcomputers altijd afhankelijk zijn van tv’s. Met de Wii U kun je spellen spelen op de GamePad, wat het idee dat spelcomputers zijn bedoeld voor de woonkamer enigszins verandert. Tussen haakjes, van welke dingen die alleen mogelijk zijn met de Wii U worden jullie enthousiast?
Ik speel videogames altijd met mijn kinderen. Met de Wii U houd je het scherm vast in je handen. Je kinderen kunnen het proberen te verbergen. En als je dan vraagt, ‘Wat doe je daar?’ en probeert te zien wat ze doen, zeggen ze dingen als, ‘Nee, niet kijken!’ Ik heb het idee dat dit de gesprekken die plaatsvinden ten goede komt (lacht).
Ook ik heb een jong kind. We kunnen samen spelen met het touchscreen van de Wii U GamePad, dus het lijkt me een goed idee om het systeem in de woonkamer te plaatsen, zodat we er samen van kunnen genieten.