Kom meer te weten
Miiverse vertegenwoordigt een geweldige transformatie van Nintendo’s netwerkbeleid. We hebben altijd willen voorkomen dat kleine kinderen via een netwerk aanstootgevende ontmoetingen zouden hebben met vreemdelingen, dus bouwden we netwerken die georiënteerd waren op vrienden. Dat beleid hebben we ingevoerd zodra het mogelijk werd om met de Nintendo DS verbinding te maken met een netwerk via de Nintendo Wi-Fi Connection21.21. Nintendo Wi-Fi Connection: een draadloze internetdienst die gebruikers in staat stelt om speciaal ontworpen videogames online met vrienden van over de hele wereld te spelen.
Dat klopt. Het was onze benadering om kennissen uit de echte wereld met elkaar te verbinden, dus je zou kunnen zeggen dat we de voorkeur gaven aan een ultrarealistische sociale grafiek uit de echte wereld. Daarom hebben we het zo gemaakt dat je vriendcodes kunt uitwisselen met je echte vrienden. Maar toen publiceerden sommigen hun vriendcodes op andere netwerken en prikborden, en wisselden ze zo alsnog uit met vreemdelingen.
Zo kwamen we op de gedachte dat het misschien beter zou zijn als Nintendo zelf een dienst ontwikkelde die leuker was om te gebruiken. In Miiverse word je niet zomaar vrienden met complete vreemdelingen van wie je niets afweet. Je wordt vrienden met iemand van wie je denkt dat hij of zij hetzelfde gevoel heeft als jij, omdat jullie hetzelfde spel spelen.
Mannen en vrouwen gaan niet zomaar met elkaar uit, zonder ooit met elkaar gesproken te hebben. Op dezelfde manier praat je in Miiverse over een spel waar jullie allebei geïnteresseerd in zijn. Dan kan het zijn dat je denkt: “We kunnen goed met elkaar opschieten.” Of: “Ik wil samen met deze persoon spelen.” Daarna kun je overwegen om vrienden te worden.
Even zien… Het ontwikkelproces zelf was niet zo moeilijk. Als we Hatena raadpleegden, zeiden ze niet: “Laat ons eens wat gegevens zien.” In plaats daarvan gingen ze gewoon snel aan de slag met hetgeen we ze mondeling vroegen te doen, dus alles verliep erg soepel.
Ja. Bij beide bedrijven heerste natuurlijk een andere sfeer, maar voor mij voelde het alsof ik samenwerkte met mensen bij Nintendo zelf. En er is nu een berichtenfunctie, misschien omdat we het samen met Hatena hebben gemaakt. Als iemand empathie voelt voor je opmerking en op Ja drukt, krijg je een bericht. Maar daar hebben we niet om gevraagd. Hatena zei gewoon: “Natuurlijk hebben we dat nodig!” Vervolgens hebben ze het gemaakt en dachten wij: “Dit is geweldig!” (Lacht.)
Hatena heeft allerlei netwerkdiensten gemaakt, zoals Hatena Bookmark en Hatena Diary22, dus ze begrepen dat dergelijke functies tegenwoordig noodzakelijk zijn. Volgens mij is dat de reden dat jullie in staat waren om zoiets substantieels zo snel en goed te maken, want als jullie dit zonder hulp van buitenaf hadden moeten doen, was dit niet op die manier gelukt.22. Hatena Bookmark en Hatena Diary: Hatena Bookmark is een nieuwe dienst die gebruikers in staat stelt om hun favoriete websites online te beheren, te zien welke websites anderen bezoeken en informatie te zoeken op het internet. Hatena Diary is een blogdienst die in 2003 van start is gegaan.
Dat klopt. Toen Mario Club23 bezig was met het opsporen en verwijderen van bugs, werd de berichtenfunctie geweldig positief ontvangen. Als het ons niet was verteld, zouden we nooit hebben opgemerkt hoe nuttig die functie was, dus in dat opzicht was Hatena een enorme hulp.23. Mario Club Co., Ltd.: test en verwijdert bugs uit Nintendo-software die in ontwikkeling is.
Dit geldt ook voor de Ja-knop, maar als je een bericht plaatst en daar reacties op krijgt — net als bij Hatena Star24 — is dat fijn. Je zou kunnen zeggen dat het verlangen om meteen op de hoogte te worden gebracht als iemand reageert, een soort menselijke natuur is (lacht). Als je dat eenmaal ervaren hebt, kun je niet meer zonder!24. Hatena Star: deze dienst stelt gebruikers in staat om hun waardering voor blogs en Flipnotes kenbaar te maken door met één klik een ster toe te kennen.