Welke elementen hebben jullie toegevoegd, die uniek zijn voor Miiverse?
We waren ons er terdege van bewust dat Miiverse geen onafhankelijke netwerkdienst is. We richtten ons bijvoorbeeld op een brede gebruikersbasis, dus het was belangrijk om het ouderlijk toezicht13 van de Wii U naadloos14 te laten samenwerken met Miiverse.13. Ouderlijk toezicht: een functie die ouders in staat stelt om de toegang tot of aanschaf van bepaalde inhoud (spellen en kanalen) door kinderen te beperken.14. Naadloos samenwerken: hiermee wordt gedoeld op de consistente en onafgebroken werking van functies tussen verschillende diensten.
Veel mensen stellen zich voor dat er spelachtige software is gekoppeld aan sociale netwerkdiensten15, maar wij hebben Miiverse gemaakt met het idee dat Miiverse gekoppeld wordt aan de spellen die je speelt. Dat is wat het in mijn ogen zo uniek maakt.15. Sociaal-netwerkdienst: een op community’s gerichte webdienst die online relaties tussen mensen aanmoedigt en faciliteert.
Je bedoelt dat Miiverse sterk verbonden is met de verschillende spellen voor de Wii U?
Ja. Halverwege het ontwikkelproces hebben we ook de mogelijkheid toegevoegd om handgeschreven berichten te plaatsen. Handgeschreven berichten zorgen voor een ongelooflijk leuke sfeer die met getypte tekst niet mogelijk is.
Dat is aan Mizuki-san te danken. Hij zei: “Laten we handgeschreven berichten toevoegen!” Iedereen verstijfde en had iets van: “Wat?!” (Lacht.)
Ja. Om eerlijk te zijn dacht ik: “O nee! Daar gaan we weer!” (Lacht.) Maar we waren al jaren bezig met Flipnote Hatena, dus ik had uit eigen ervaring wel een idee van hoe we handgeschreven inhoud konden verwerken op de server.
Maar je kunt zo soepel schrijven, zonder haperingen, dat je nooit zou denken dat het zo moeilijk is geweest om dit te implementeren.
O, juist. Volgens mij was dat toen Mizuki-san zei: “We zijn iets op het spoor! Iedereen is tot leven gekomen!” (Lacht.)