Okay, now let's talk about Flipnote Studio. The kind of flick book animation that you draw in the corners of your textbook and the kind of animation that Kotabe-san has worked on are in some respects complete opposites, but you could also say they spring from the same source. Koizumi-san, what did you think when you showed Flipnote Studio to Kotabe-san? Having been the master's pupil for so long, were you excited or afraid?
I thought he was sure to like it. When I first explained it to him, I knew if I said I wanted to make pictures move that he would understand, so I could approach with my head held high.
Kotabe-san, what do you think about this company that you have worked with for so long suddenly creating something that some might call the starting point of animation and offering it for free to people who buy Nintendo's new game console, the Nintendo DSi?
What? It's free? I didn't know that. Oh…that's quite extraordinary. In my day it took forever until we could actually see something moving on a screen.
We used to learn movement by hand, drawing pictures frame by frame and flipping through them to learn the general speed. But by hand, something would suddenly appear a little off.
Of course, now you've got computers, so you can see the actual timing, but it's amazing how easy it is with Flipnote Studio. What's more, you can use dozens of frames and there are also frame settings. I think this was only possible because Koizumi-san knows about animation.
Kotabe-san would draw the original art and I would create the proofs and have him check them. The lines he drew were so graceful. He can draw line art that stands on its own, so ever since that time I have thought that you could complete a work of animation simply through lines and movement.
Japanese animation has both graceful lines and incredible movement. The movement techniques discovered by Kotabe-san and others involved in the early days of Toei Animation are very impressive, so I feel like I want to unearth those again.
Sometimes as I was scribbling away, I wished I had a tool to help me out. It wasn't exactly a fly in the ointment, though.
We'll include a layering function in Version 2. First, you can draw a rough sketch as one layer, then you can place another layer over it to polish it off.
First we're just going to release the bare necessities, then later, just when everyone wants more functions, we'll release Version 2. If we handed users a bunch of functions at once, they might get confused. Also, the absolute minimum necessary features are explained in writing, but only icons serve for all the rest. When someone notices one of those icons, he or she will wonder what it is and try it out. I'd like it if everyone teaches each other what they've learned.