In this interview Mr. Iwata talks to members of Hatena Co., Ltd, with whom Nintendo has formed a joint partnership where they collaboratively operate services that support the Nintendo DSiWare "Flipnote Studio", as well as Nintendo's internal developers. This interview was first published in Japanese in December 2008.
Sure. I'm Junya Kondo from Hatena Co., Ltd1 Thank you very much for inviting me here today.
We run an Internet website called Hatena. It started up in 2001, and for seven years now we have offered a variety of services, mainly within Japan, such as a blog service, photo album service, and bookmarking service. We recently cooperated with Nintendo in an extremely interesting experiment to offer a service such as has never existed before.
1 Hatena Co., Ltd: An Internet company developing such services as Jinriki Kensaku Hatena and Hatena Diary. It was founded in 2001 and is based in Kyoto.
To tell you the truth, I check out what's going on around the world every day using Hatena Bookmark.2 I had no idea we'd be working together so soon, but it just happened that way! Well, we can talk about that later...
2 Hatena Bookmark: A new-generation service that allows users to manage their favourite websites online, see what sites others are using, and search for information on the web.
For a while I wanted to develop a business overseas. I was in Silicon Valley for two years. But saying you're going to develop something globally is one thing - actually doing it is considerably more difficult. Around the time I was coming to realise that, the Nintendo DS and Wii console were released. The welcome for those systems at the time, especially for Wii in America, was incredible.
I think that excitement continues today. I was moved to see something created by a Japanese corporation set the world abuzz like that. Ever since then I've longed for us to do something to get people all over the world excited. I've held it inside as a sort of goal. I realised that it was possible to develop something globally from within Japan - like Nintendo had - and returned to Kyoto in the spring of 2008.
Originally, Nintendo wasn't focused on the world. In Kyoto we were making what we ourselves thought was fun, and Japan received it favourably. Then we gradually spread out into the wider world. As many of the creative ideas and works were born and developed in Kyoto, you might say that Nintendo has been delivering creativity born in Kyoto into the world.
A lot of engineers work at Hatena, but I was originally a designer, and about a year and a half ago I joined Hatena as a director. Since then I've been setting up the miniblog service Hatena Haiku, the photo-sharing service Hatena Fotolife, and the dictionary service Hatena Keyword, as well as giving direction regarding the interface when we opened and renewed the sites.
At the very start, it was Kondo-san and I who visited Nintendo and heard about the project, so it was only natural that I be involved.
Ninomiya-san is our "fun-stuff specialist." We set up in a room near the office with a designer and programmer for one of our usual brainstorming sessions and started thinking right away.