Hello, readers of Iwata Asks. This is Yasuhiro Nagata from “Hobo Nikkan Itoi Shinbun”, a website hosted by Shigesato Itoi. I’ve been editing this series of conversations.
(Shigesato Itoi is a famous Japanese copywriter and game designer. He is most well known for his simple yet striking works in copywriting, which greatly influenced the Japanese copywriting industry. Well-known as the creator of Nintendo’s Mother series (known as Earthbound in the United States). Itoi voiced the father in the Japanese version of the My Neighbor Totoro anime film.)
Earlier, when the Wii was released, I conducted a special edition interview of Iwata Asks, and I would like to do the same here once again. Of course, my interviewee will be Satoru Iwata, President of Nintendo.
As in our previous special edition, I hope you will allow me to ask some direct questions, without adhering strictly to any particular theme. First, I’d like to ask about something that struck me when I first heard the news about the Nintendo DSi. The timing was a little surprising. How did that come about?
Yes. It wasn’t so much the timing as that the DS Lite was still showing good sales. Bringing out a new DS couldn’t hurt, but I thought, “Already?!”
Well, when we use a DS game console ourselves or when we see others using theirs, we always think about what might be done to allow more people to enjoy it. When we made Wii, our guiding motivation was finding a way to make it fun, and our actions seemed to hit home with users, so afterwards there was an intense interest in what would happen if we applied the same philosophy to the DS. So one factor for our timing was our desire as creators to try out our ideas. That’s why we made what we did when we did.
Well, we’re presenting this as the third iteration in the Nintendo DS platform series. It isn’t a next-generation game console. It is merely a minor change. Basically, we have just picked out those areas where users wish the DS were different and made improvements. We increased the size of the LCD slightly, improved the audio, and slimmed it down because there was a strong desire out there for such changes.
Maybe another reason the release seemed early to me is that it doesn’t really look like a “minor change.” You didn’t just make it slimmer and improve the sound, you added quite considerable new features such as the cameras and Nintendo DSi Shop, so it looks like a completely new piece of hardware.
At root, it is still a DS. It isn’t completely new hardware. (laughs) I do think, however, that in order to ask our consumers to buy it, adding value they’ve never seen before, giving it novelty, is necessary. If all we had done was change the design a little, it would be hard to bring out.
That’s why this time we added the cameras, SD memory card functionality and Nintendo DSi Shop feature, which allows users to download software. If those features stimulate the DS market and many people use their DS consoles more often, and add packaged software, our business opportunities will expand, and chances for new customers to play our games will increase.
Certainly, however, the choice we have made does stray from the traditional platform release cycle. However, even though the current cycle – that is, a five year cycle when a piece of hardware is released, its price gradually falls, and its demand disappears – has been the standard, there is no need to say we must continue on with this cycle.