What do you mean it was an afterschool project?
I admire your enthusiasm, but in my official capacity, it isn't something I can openly condone. (laughs)
Okay. Put another way, it was our secret project. (laughs) That was how it began, but at first we hadn't decided exactly what we wanted to do. But Shimizu-san had been saying for a long time how he wanted to create some kind of network.
So we tried out a number of possible network projects for Wii, but nothing came together well. Then at some point we changed direction and decided to give the Nintendo DS a shot. Shimizu-san drew a picture on the Nintendo DS and made software for displaying it on Wii. He really likes drawing.
His pictures have a distinct style. When I saw them, I knew what I wanted. I said, let's use this to make flick book animation, and two days later, it was done. Then we started chatting, and we wondered, since the Nintendo DS has a mic, if we could add sound, and the next day he had done it. This software's prototype had been completed in just a few days.
Koizumi had only told me a little about it, but I thought it sounded great. Then before I knew it, I was working away on it!
Early in April of 2008. At the time, we thought we'd call it Flipbook Workshop. You could make flick book animation and enjoy watching it. But one day one of the programmers rejected it by saying he had nothing to do with flick book animation.
Exactly. But he said it was fun watching ones that others had made. Looking back, I can see that Shimizu-san was originally making this software for himself so he could take notes.
That's right. I wanted a tool for recording notes. The prototype had been a toy for drawing, but couldn't keep records.
That's why on the train one day I realised that we had to make it into a notepad that anyone might use to write down notes and share them with others or keep them for themselves. When I got to work that day, the first thing I did was say to Shimizu-san that we should call it Ugoku Memocho (moving memo pad) - or Ugomemo for short - rather than Flipnote. Do you remember?
After that we thought about allowing you to exchange what you'd made using Flipnote with your friends in front of you using Nintendo DS's local communication ability, but we realised that alone wasn't enough. The software Shimizu-san had originally made connected Wii and DS and displayed lots of notes all lined up on the Wii screen.
The Wii console took the place of a network server, allowing data to be exchanged with the Nintendo DS.