Yeah. At that time I was drawing a lot of stuff that no one could use.
If I remember correctly, the first animation Kotabe-san drew for us was of Luigi spinning around in circles. But we couldn't use that many frames, so we couldn't use it in a game.
But then an opportunity arose for something I thought we should definitely ask Kotabe-san to work on. We did it together with Fuji Television.
13 Yume Kojo: Doki Doki Panic was a game developed for the Family Computer Disk System in cooperation between Nintendo and Fuji Television and released in 1987. It later became the basis for Super Mario Bros. 2, originally released in 1992.
I wanted it to move like a real rug, and I thought I'd ask Kotabe-san. To Kotabe-san, the great illustrator, I said, “Please, draw me a rug!”
The original animation had over ten frames, but we needed to cut some out and repeat the same ones over and over so the frame count would be low but the rug's movement would be smooth.
Mario was pixel art, so the only reference was the package illustration for Super Mario Bros.
Ever since we made Donkey Kong14, I had made many rough sketches of Mario in pencil and then given them to an external illustrator to polish up. When we came out with Super Mario Bros., I was thinking about asking a professional manga artist or a well-known illustrator to do the art, but time was running out, so I drew the original art for the package myself.
14 Donkey Kong was a Nintendo arcade game that appeared in 1981. It was released for the NES in 1983.
So when I went to draw Mario, that one package illustration was all I had to go by. Then I heard Miyamoto-san was the artist, so I asked him all sorts of questions. Is this face ok? Is he like this?
That's right. He asked me a lot of questions. What's incredible is that both Kozai-san and Kotabe-san are so amazingly talented.
Someone who was far better at drawing was asking you how to draw something. You must have really liked that. (laughs)