Today we welcome Yoichi Kotabe. However, he hardly needs an introduction, since he is one of Japan's foremost animators.
Because of his work as official illustrator for Mario, and the way he has improved the art world of so many of Nintendo's products, I think the coming together of Nintendo and Kotabe-san was an extraordinary occurrence.
Kotabe-san is currently retired from Nintendo and active as an individual creator, but he has come all the way to Kyoto because I wanted to talk to him again on the occasion of the release of Flipnote Studio. Thank you for joining me today.
Before we talk about how your path crossed with Nintendo's, I would like to ask about what you were doing before that. How did you first encounter animation?
Before this interview, Koizumi-san from the Tokyo office showed me Flipnote Studio. I asked him what it was for, and he said you could make flick book animation with it. I was surprised that you could do something like that with a video game, but something else came to mind as well.
Flick book animation is how animation started. I first came to the world of animation through flick book animation.
My father painted oil paintings, and as a child I liked art. I was always reading manga and copying the pictures. But it was my mother who got me directly involved in animation.
She didn't draw much, but when I was in elementary school she showed me flick book animation. She drew a stick figure on the corners of the pages of one of my textbooks. I think the figure was exercising. When I saw how it moved, I was surprised. I tried it myself and drew some flick book animation with stick figures. Even now I can remember how the figure would jump up to a high bar, flip around it, and then drop down. After that I was always interested in moving pictures.
I suppose so. I grew to like art more and more, but my studies got worse and worse.
The high school I went to was originally an all-girls school, but it decided to try letting boys in, too.
That's right. It was the best girls' school in Tokyo, so the girls' grades were incredibly high. Which made me hate studying even more. (laughs) When I got out of high school, I wondered what I should do. My parents said I could go to a university if it was a public one. Just then, by chance, a friend who liked art told me that the entrance exams for Japanese-style painting departments consisted of nothing more than painting something in watercolor. I had never done Japanese painting - not even once - but I took the exam at the Tokyo University of the Arts, and by some quirk of fate I passed. It was a world full of people who were serious about art and looked down on manga.