When you first joined Toei Animation, what kind of work did you do?
After about three years you begin to understand movement and are able to start drawing it yourself.
Yes. But then Hols: Prince of the Sun4 came out. Mr. Takahata was director. That was when I got braver with regards to animation.
Until then I'd been taking it relatively easy. But Hols: Prince of the Sun was Mr. Takahata's first piece as director, so he gave it all he had. He put a lot of thought into what was expected of it, what he wanted to express, and the underlying psychological characterisation. He also expected a lot from the staff. And while I was trying to keep up with him, I started to grow in confidence.
That movie made us proud of the work we'd put into it. After that we had the courage to face whatever came our way. Later, after I'd been there about 12 years, I left Toei Animation.
There's no way I can continue without mentioning another particular topic. How did you come to work on Heidi, Girl of the Alps5?
5 Heidi, Girl of the Alps was an animated television series consisting of 52 episodes and broadcast in 1974. Produced by Zuiyo Eizo Co., Ltd.
I came to the Heidi project as a result of leaving Toei Animation. As I mentioned earlier, I was disappointed that I wouldn't be able to make any more highly creative works at Toei Animation. Just then, a certain production company contacted Mr. Takahata, Miya-san and me about adapting a certain famous work of children's literature.
No, I didn't know what to do. I'd worked with some of those guys for a long time. But I really wanted to make that animation, so I shook off my doubts and took flight. That was all fine and dandy, but then the original author didn't give the OK.
If you had been able to make it, I wonder what it would have been like. I wish I could see how it would have turned out.