Naast de mensen die last krijgen van bewegingsziekte in 3D actiespellen, raken veel mensen verdwaald in het speelveld omdat ze niet precies weten waar ze naartoe moeten. Bovendien is er een redelijk aantal mensen dat denkt dat een driedimensionaal spel niks voor hen is. Hoe hebben jullie met dit 3D Mario-spel geprobeerd deze mensen tegemoet te komen?
Koizumi-san ging zelfs nog een stap verder en zei: “Het is absurd om de personages in een 3D actiespel te laten springen.”
De meest fundamentele actie in een 3D actiespel is misschien wel rennen. Als je rent, is de makkelijkste manier om aan te vallen niet door te springen, maar door te draaien. Daarom zijn rennen en draaien de voornaamste acties in Super Mario Galaxy.
Niet alle levels zijn bolvormig en er zijn genoeg levels waarin je naar hartenlust kunt springen. Anders zou het natuurlijk ook geen Mario-spel zijn! (lacht)
Aanvankelijk kon je zo lang draaien als je maar wilde. Zolang je met de Wii-afstandsbediening bleef schudden, kon je achter elkaar vijanden verslaan. Daarover zei Miyamoto-san: “Laten we het zo maken dat wanneer je draait, je vervolgens niet gelijk opnieuw kunt draaien. Op die manier leer je het juiste moment te kiezen om de Wii-afstandsbediening te schudden en moet je de aanval van de vijand zien te ontwijken. Dat is een stuk leuker.” En zo hebben we het uiteindelijk ook gemaakt. Daarna moesten we de aanvallen van de vijanden en de eindbazen uitbalanceren, wat zeker geen makkie was! (lacht)
Maar met behulp van het advies van Miyamoto-san konden we alles prima op elkaar afstemmen.
Bullet Bills die je door het level moet leiden om bepaalde dingen kapot te maken . Dit doe je door de richtingsstick van de Nunchuk te gebruiken. Als je dit zo maakt dat je tegelijkertijd een springknop moet indrukken, wordt het vrij moeilijk. Zelfs bij het ontwerpen van dit soort dingen hebben we rekening gehouden met mensen die voor het eerst een computerspel zullen spelen.
De Co-star speelstand. Ik heb eerlijk gezegd nogal een geschiedenis met coöperatieve speelstanden. Miyamoto-san heeft ook de originele Mario Bros.8 gemaakt, en het lijkt erop dat hij voor elk nieuw Mario-spel een nieuwe, leuke manier bedenkt om een speelstand te ontwerpen waarin je met z’n tweeën tegelijk kunt spelen. Maar soms lukt het gewoon niet, zoals hij me vertelde toen ik nog bij HAL Laboratories9 werkte. Ik werkte toen aan Kirby’s Fun Pak10 voor de SNES en hij zei: “Kirby-spellen zijn langzamer dan Mario-spellen, dus zijn ze beter geschikt voor een coöperatieve speelstand voor twee spelers.” Toen ik dat hoorde, dachten (Masahiro) Sakurai-kun11 en ik bij onszelf: “Waarom begint Miyamoto-san aan iets wat hij niet zelf kan oplossen?” (lacht) Als ik terugdenk aan de inspanningen van toen, moet het maken van dit spel een behoorlijke uitdaging zijn geweest.