Jullie hebben allebei met Miyamoto-san aan Super Mario Galaxy gewerkt. Er zijn vast momenten geweest dat hij jullie versteld deed staan. Vertel hier eens wat over.
Ik probeerde voor dit spel zo veel mogelijk borden te maken als ik maar kon, zodat ik later de borden kon weggooien die ik niet meer nodig had. Maar toen Miyamoto-san al die borden zag, zette hij alles anders neer en zei: “Dat was een goed idee. Laten we dat hier gebruiken.” Het was alsof hij de theetafel voor ons opruimde. Daarom gebruikte ik eerder in dit interview ook de vergelijking met een kok! (lacht)
De meeste koks willen meteen naar nieuwe ingrediënten grijpen als er iets mis gaat bij het maken van een spel. Maar Miyamoto-san gebruikt de twee ingrediënten die op zichzelf niet zo bijzonder leken, en combineert ze in één overheerlijke maaltijd. Hij gooit geen van de ingrediënten weg.
Degene die in eerste instantie het gerecht heeft gemaakt, voelt zich ook gelijk een stuk beter.
Trouwens, Iwata-san, sinds de DS en de Wii uit zijn gekomen, heb je het vaak over het maken van spellen die door iedereen van 5 tot 95 jaar kunnen worden gespeeld. Toen we dat hoorden, hebben we nog beter ons best gedaan, want we wilden van Super Mario Galaxy ook zo’n spel maken, voor iedereen van 5 tot 95 jaar.
Om een spel voor iedereen te maken hadden we het spel in het begin van de ontwikkeling heel erg makkelijk gemaakt. Maar toen Miyamoto-san die versie uitprobeerde, zei hij dat het veel te makkelijk en niet uitdagend genoeg was..
Ik hoor hem vaak zeggen dat een spel opwindend moet blijven als je het makkelijker maakt, en dat een spel zowel makkelijk als uitdagend moet zijn. Dit heeft ook betrekking op waar we het eerder over hadden, over hoe vaak je kunt draaien in Super Mario Galaxy.
Nu we het toch over de uitdaging in het spel hebben: ik heb een tamelijk brutale suggestie gedaan. Ik wilde het maximale aantal delen van de levensmeter terugbrengen naar drie. Hierdoor verliest Mario meer levens, maar we hebben ook het aantal extra-levenspaddenstoelen in het spel verhoogd en checkpoints aangebracht. In Mario 64 bestond de levensmeter uit maximaal acht delen, wat betekende dat je zelden een leven verloor. In Super Mario Sunshine waren het ook maximaal acht delen, maar ik vond dat de levensmeter niet in balans was met het uitdagingsniveau. Als je een extra-levenspaddenstoel vindt, is het gewoon niet bijzonder genoeg. Daarom bestaat de levensmeter nu nog uit maximaal drie delen. Misschien verlies je sneller een leven, maar er zijn meer extra-levenspaddenstoelen te vinden.
Het feit dat het uitdagingsniveau verandert met het aantal delen waaruit de levensmeter bestaat, is representatief voor de dingen die spelers niet opmerken maar de manier van spelen wel degelijk beïnvloeden.
Al deze elementen, plus de ‘van 5 tot 95’ waar Iwata-san het over had, zorgden dat ik me echt afvroeg hoe ik het spel uitdagend genoeg kon maken.