Video: Bee Mario
Als de besturing goed aanvoelt, heb je in Mario-spellen altijd een enorme vrijheid in wat je kunt doen: rondvliegen met een cape, groter worden of zelfs in een wasbeer veranderen.
Uit de feedback van de speltesters blijkt dat Bee Mario met name geliefd is onder vrouwen.
In het begin zag Bee Mario er heel anders uit, maar iedereen vond dat ontwerp niks. Ze kwamen allemaal bij me klagen: “Dit is toch geen Mario?” (lacht)
Uiteindelijk is besloten dat je in Bee Mario kunt veranderen door een bepaald voorwerp op te pakken, maar aanvankelijk was het zo dat Mario door een vloek in Bee Mario veranderde. Mario werd tegen zijn wil in een bij veranderd en bovendien kon hij op die manier minder bewegingen uitvoeren. Het was zo ontworpen dat de spelers zo snel mogelijk van de vloek zouden proberen af te komen.
(bijna boos) Maar terwijl ik hard bezig was met het programmeren van al Mario’s bewegingen, werd besloten het spel een andere wending te geven.
Het simpele idee van een Mario als bij heeft het algehele spelontwerp beïnvloed. Als gevolg daarvan hebben jullie misschien meer werk gehad, maar jullie lijken het allemaal leuk te vinden om erover te praten.
Als je voor het eerst bijvoorbeeld Spring Mario ziet rondbewegen, is het echt leuk. Toen ik het voor de eerste keer zag, moest ik echt hardop lachen! Maar toen dacht ik opeens: “Wacht eens even, ik ben degene die nu het level moet gaan ontwerpen!”
We hebben het spel gemaakt door onze meningen met elkaar te bespreken. Als het team dat zich met de personages bezighield, een goed idee had voor een nieuw personage, overlegde het levelontwerpteam met hen hoe ze het personage op de leukste manier in het spel konden verwerken. Ik denk kortom dat we een uitstekende samenwerking hadden. Toen ik voor het eerst over Boo Mario hoorde, dacht ik: “Wat is dit nu weer?” We bleven met elkaar overleggen en uiteindelijk werd besloten een spookhuis te maken zoals in Luigi's Mansion5. Ik vond het echt leuk om hiervoor het level te ontwerpen.