Dus na drie maanden met de muziek geworsteld te hebben en zo gestrest te zijn geraakt dat je erover zat te denken je baan op te geven, had je eindelijk de muziek voltooid. Wat was de doorbraak die ervoor zorgde dat je het af kon maken?
Ik nodigde Miyamoto-san uit in de kamer waar we de muziek van het spel aan het componeren waren, en liet hem een aantal zeer verschillende muziekstukken horen. Op dat moment was ik alleen op zoek naar een aantal aanwijzingen van Miyamoto-san met betrekking tot de soundtrack. Dus koos ik drie tracks voor hem uit: een met een orkestraal geluid, een met een mix van orkest- en popmuziek, en eentje volledig bestaande uit popmuziek. Ik vertelde hem er niet bij wie welk stuk had geschreven. Hij koos voor de track met de naam ‘Egg Planet’ en zei: "Laten we voor deze stijl gaan." Je kunt er hier naar luisteren.
Je merkt het al als je naar het stuk luistert: er zitten helemaal geen drums meer in en het tropische geluid van eerdere Mario-spellen is ook verdwenen.
Kondo-san heeft dit stuk geschreven. Miyamoto-san koos het stuk van Kondo-san zonder te weten wie het had gemaakt. Dit bevestigde voor mij nogmaals dat Kondo-san een ware kenner van Mario-spellen is. Tot dat moment was ik behoorlijk gestrest geweest, maar toen dat gebeurde, overwon ik de stress en wist ik welke richting het met de soundtrack van Super Mario Galaxy op moest.
Door dit muziekstuk was je niet langer beperkt tot tropische geluiden en Latijns-Amerikaanse muziek.
Precies. Miyamoto-san vertelde me: "Dit is goed! Dit geeft je het gevoel in de ruimte te zijn", maar hij heeft nooit gezegd: dit klinkt het meest als Mario.
Het kan zijn dat, wanneer je te veel nadenkt over ‘het geluid van Mario’, je heel onnatuurlijke muziek krijgt waar je maar moeilijk tijdens het spelen naar kunt luisteren, en het helemaal niet als Mario klinkt. Ik denk dat het erop neerkomt dat coole muziek die bij het ritme van de spellen past, het geluid van Mario is.
Ook al lieten de tropische geluiden in Super Mario Bros. een sterke indruk achter, veranderde de stijl van de muziek totaal afhankelijk van het level; de muziek ademde als het ware de sfeer van de spelwereld uit. Omdat Miyamoto-san op zoek was naar muziek die de sfeer van Super Mario Galaxy uitdrukte, zei hij waarschijnlijk dat jouw muziekstukken meer ‘als in de ruimte’ klonken dan ‘als Mario’, aangezien hij het ruimtelijke gevoel ook in de muziek wilde laten weerklinken. Miyamoto-san benadert, omdat hij industriële vormgeving heeft gestudeerd, zaken eerst in functionele termen en hij heeft de muziek een ondersteuning van het algehele ontwerp willen laten zijn om zo de spelwereld tot leven te brengen.
Maar doordat niemand dat echt in woorden kon omschrijven voor je, heb je er een aardige tijd mee geworsteld.
Als ik erop terugkijk, lijkt mijn worsteling om muziek te maken die als Mario klinkt, misschien op verloren tijd, maar juist door er zo veel mee te worstelen was de impact stukken groter toen ik me al deze dingen realiseerde. Kondo-san zei dat de tracks die ik vanaf dat moment had gemaakt, ‘natuurlijk’ klonken.
De indruk dat de muziek simpelweg op de muziek van eerder Mario-spellen wilde lijken, was verdwenen. Daarvoor klonken de muziekstukken nog alsof ze stiekem het Mario-geluid wilden imiteren en klonken ze daardoor onnatuurlijk.