Dit is het eerste Mario-spel met een orkestrale soundtrack. Miyamoto-san, wat vind je daarvan?
Veel mensen waren tegen het gebruik van een orkest. Maar ik denk dat ze allemaal veronderstelden dat ik nee zou zeggen, dus ze waren extreem voorzichtig met het aansnijden van het onderwerp waar ik bij was.
Ik zie helemaal voor me hoe ze aan elkaars mouwen trokken en tegen elkaar zeiden: “Vertel jij het dan”, “Nee, vertel jij het hem maar!” (lacht)
Het ding is, ik wilde hun eigenlijk vragen: “Nou, waarom zouden we géén orkest gebruiken?” Omdat ik het idee had dat instrumenten als pauken en strijkinstrumenten erg goed zouden passen bij de themamuziek van Super Mario Galaxy, keurde ik dit in een vrij prille fase goed. Ik denk dat iedereen zich er nog steeds ongemakkelijk over voelde en het idee had dat ik iets drastisch had gedaan ... of bang was dat ik op het allerlaatste moment van gedachten zou veranderen.
Ik maak maar een grapje! (lacht) Yokota-san, die de supervisie had over het geluid van het spel, had een vastomlijnd idee van wat hij aan het doen was. Toen hij me zei: “Hoe een orkest klinkt, hangt af van het beeld dat de muzikanten hebben van hoe hun muziek gebruikt gaat worden,” zei ik: “Ik zorg dat ik er bij ben!”
Ik vertelde een paar indrukwekkende dingen. Toen ik zei dat de Super Mario-serie per spel wereldwijd tien miljoen exemplaren verkoopt, was iedereen in het orkest erg verrast! (lacht) En ik vervolgde met: “Bovendien gaan de mensen die ons spel kopen, het steeds opnieuw spelen. Dat betekent dat de muziek die je vandaag speelt meer dan honderd miljoen keer beluisterd gaat worden, dus doe alsjeblieft je best.”
Denk je dat het meer is? (lacht) Toen mensen in het orkest gilden van opwinding, was ik erg blij dat ik gegaan was.
Heb je voor Super Mario Galaxy een beeld van wat voor mensen het gaan spelen en op welke manier ze gaan spelen?
Als een jongeman een Wii heeft, hoort hij tegenwoordig geen klachten meer van zijn vriendin, zo van: “Ben je alweer videogames aan het spelen?!” (lacht) Zelfs studenten zeggen dingen als: “Hij heeft een Wii! Laten we er allemaal heen gaan en ermee spelen.” Naarmate deze ontwikkeling voortduurt, denk ik dat mensen Super Mario Galaxy met een zeker gevoel van opluchting zullen verwelkomen. Tot nu waren er veel spellen die verzamelingen van minigames waren, en ik denk dat dit gezien gaat worden als het eerste spel in een lange tijd waarvoor je echt kunt gaan zitten om jezelf er in onder te dompelen.
In de tijd van Super Mario Bros. voor de NES werden videogames volgens mij veel vaker door een groep mensen samen in de woonkamer gespeeld. Maar tijden veranderden, consoles kwamen vaker in de slaapkamer te staan en er verschenen meer spellen die bedoeld waren om door één persoon gespeeld te worden. Maar aangezien de Wii vaak in de woonkamer staat, lijkt het me geweldig als mensen Super Mario Galaxy zouden spelen zoals spellen vroeger gespeeld werden. Het is namelijk altijd leuk om te zien hoe iemand anders een goed gemaakt spel speelt.