Aonuma, om te beginnen wil ik je vragen naar je ervaring van de concerttour1 door Japan, de VS en het VK. Zelf was ik toevallig op businesstrips, dus kon ik de concerten niet bezoeken, maar iedereen die geweest is, praat er enthousiast over. 1Concerttour: De Legend of Zelda 25th Anniversary Symphony Concerts die in oktober plaatsvonden in Japan, de VS en het VK om de 25e verjaardag van de Legend of Zelda-serie te vieren.
Ja. In Japan luisterden veel mensen met tranen in hun ogen. Het verbaasde zelfs de presentator.
Ja. Het waren soms zware tijden, eigenlijk allerlei soorten tijden! (lacht) Mijn herinneringen aan die tijden kwamen weer helemaal terug.
Ze gingen helemaal los! (lacht) Natuurlijk niet constant, maar steeds als de muziek en beelden veranderden, riepen ze, “Yaaaaay!”
Misschien is dat een verschil tussen de Westerse cultuur, waarin men minder terughoudend is bij het uiten van emoties, en de Japanse cultuur, waarin een zekere beheersing wordt betracht.
Ik had me laten vertellen dat het publiek daar niet zo uitbundig zou zijn, maar dat bleek een misvatting. (lacht) Ze waren relatief rustig aan het begin en tijdens de nummers, maar aan het einde van elk nummer werd er hard geapplaudisseerd en gejuicht.
Ja. (lacht) Dat was ongeveer hetzelfde. In Londen verscheen Zelda Williams2 als gastvrouw op het podium en iedereen ging uit zijn dak. 2Zelda Williams: Een actrice, dochter van de Amerikaanse filmacteur Robin Williams. Haar vader noemde haar Zelda omdat hij een grote fan is van de serie. In Europa verscheen ze in tv-reclames voor The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, The Legend of Zelda: Four Swords Anniversary Edition en The Legend of Zelda: Skyward Sword.