Kurisu-san, wil jij als eerste vertellen wat jij hoopt dat er gebeurt, wanneer de Wii U gelanceerd wordt?
Natuurlijk. We zijn van plan om Miiverse na de lancering ook toegankelijk te maken vanaf pc’s en smartphones. Als je buiten bent, kun je zien welke spellen je thuis hebt gespeeld en speelafspraken met vrienden inplannen, dus ik hoop dat dat aan zal slaan.
Je kunt dus niet alleen aan videogames denken als je thuis in je woonkamer zit. Er wordt vaak gezegd dat smartphones een bedreiging vormen voor spelapparaten, maar ik denk dat er een manier is waarop ze vrienden kunnen zijn in plaats van rivalen. Dit is een stap in die richting.
Ja. Hatena’s hoofdtaak was altijd het maken van diensten voor websites voor smartphones en pc’s, dus ik hoop dat we van Hatena’s ware kracht kunnen profiteren, naarmate meer mensen gebruik zullen maken van Miiverse.
Ik werk doorgaans aan online diensten en ik heb altijd een online systeem willen maken dat de communicatie in de werkelijke wereld zou verrijken. Als je Miiverse altijd op afzonderlijke plaatsen gebruikt, zul je misschien denken: “Laten we de volgende keer bij mij thuis afspreken!” Ik hoop dat dit gelegenheid zal bieden aan mensen om elkaar ook echt te ontmoeten.
Het zou leuk zijn als er meer mogelijkheden waren om erachter te komen dat je kennissen dezelfde spellen spelen. Kato-san?
Dit overlapt met wat Kurisu-san en Motoyama-san zeiden, maar er is veel leuks te ontdekken voor mensen die zelf niet op de Wii U spelen. We zijn van plan om er in de toekomst voor te zorgen dat mensen die wel spelen en mensen die niet spelen met elkaar kunnen communiceren. Ik hoop dus dat deze opzet ervoor zal zorgen dat ook mensen die niet spelen, straks zullen zeggen: “Dat ziet er leuk uit!”
Veel mensen gebruiken pc’s en smartphones voor ‘lifelogging’23. Miiverse is niet bepaald een ‘lifelog’ voor spellen, maar ik hoop dat mensen het zullen gebruiken als een soort logboek waarin ze dingen optekenen als: “Vandaag heb ik dit uitgespeeld.”23. Lifelogging: een digitaal logboek bijhouden van dagelijkse ervaringen (beelden, geluid, locaties, et cetera).
Het zou leuk zijn als het een soort speldagboek in de cloud24 zou worden.24. Cloud: in tegenstelling tot traditionele computersoftware waarbij opgeslagen gegevens worden bewaard bij de gebruiker, worden gegevens bij ‘opslag in de cloud’ op afstand op een server bewaard en kan de gebruiker deze gegevens via het internet raadplegen.
Ja. Ik denk dat Miiverse mensen zal helpen om bevriend te raken en het draadloos tegen elkaar op te nemen, en dat het de wereld van videogames meer diversiteit zal brengen. Als een spel afloopt, kun je daar bijvoorbeeld een opmerking over achterlaten op Miiverse. En omdat de resultaten van gevechten automatisch worden geplaatst, kun je die achteraf bekijken en bespreken. Ik hoop dat Miiverse diep zal doordringen in de levens van spelers.
Van nu af aan zal de druk op de server toenemen, naarmate het aantal klanten groeit. Zeker als het gaat om het weergeven van tijdslijnen25, verwacht ik dat er zich lastige problemen zullen voordoen. Wat denken jullie daarover?25. Tijdslijn: dit verwijst naar een manier om berichten in chronologische volgorde weer te geven.