Veranderingen in televisie
Zes jaar geleden begon de Iwata vraagt-serie eigenlijk bij toeval met een aflevering over de Iwata vraagt - Wii1. Ik had niet kunnen voorspellen dat het zo lang door zou gaan. Nu we een opvolger hebben gemaakt voor de Wii, ben ik blij dat ik deze kans weer kan grijpen. Vandaag begint een serie waarin ik jullie wil vragen naar de ontwikkeling van de Wii U-hardware. Dank voor jullie komst vandaag. 1De Wii-hardware-aflevering: de eerste van een serie interviews over het Wii-systeem, die eind 2006 begon en overging in de huidige Iwata vraagt-serie.
Zouden jullie jezelf eerst willen voorstellen? Het is niet nodig dat Takeda zich nogmaals introduceert, maar hij is bij Nintendo verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hardware.
De supervisie over de gehele hardware-ontwikkeling moet dit keer hebben gevoeld alsof je tegelijkertijd een tv-systeem én een draagbaar apparaat maakte (lacht)!
Ja, dat klopt (lacht)! Ik viel terug op elementen voor draagbare systemen bij de ontwikkeling van de Wii U GamePad, dus ik heb inderdaad het gevoel dat ik tegelijkertijd twee apparaten heb ontwikkeld: een tv-systeem en een draagbare spelcomputer.
Ik ben Kitano en ik werk op de afdeling Product Development van de divisie Integrated Research & Development. Tijdens de ontwikkeling van het Wii U-systeem was ik betrokken bij het mechanische ontwerp. Afgezien van het ontwerp van de behuizing, werkte ik ook aan het thermische ontwerp, en ontwierp dingen als stekkers en snoeren.
Ik ben Akagi en ook ik werk op de afdeling Product Development van de divisie Integrated Research & Development. Terwijl alle anderen aan de hardware werkten, had ik de leiding over de software. En als ik het heb over software, dan bedoel ik niet de software die mensen spelen. Ik was verantwoordelijk voor de testprogramma’s die tijdens de ontwikkeling van het systeem werden gebruikt.
Hartelijk dank. Wat bij het maken van een nieuw spelsysteem de meeste tijd kost, is het selecteren en beoordelen van de onderdelen. Hoe begon dat met de Wii U?
Allereerst is de overstap naar digitale hd-televisie2 in heel Japan voltooid. De wereld is grotendeels overgeschakeld op hd, dus je kunt stellen dat hd de nieuwe sd3 is geworden. 2 deze term staat voor de hoge resolutie (beelden van hoge kwaliteit) van televisies en andere apparaten. De voorwaarden hiervoor zijn een groot aantal beeldpixels, minimaal 720 beeldlijnen en een beeldverhouding van 16:9. Televisieprogramma’s die in hoge resolutie worden uitgezonden noemt men hdtv. 3 deze term staat voor de standaardresolutie (beelden van standaardkwaliteit) van televisie en andere apparaten. Het aantal beeldlijnen is lager dan 720.
Ja. Het Wii-systeem maakt echter gebruik van sd. Het Wii U-project begon toen we ons aan wilden passen aan de nieuwe hd-standaard voor televisies. We hebben de filosofie dat we dingen willen maken die iedereen, onder dezelfde omstandigheden en in verschillende huishoudens kan gebruiken.
De oude gele stekker4 die het videosignaal van de spelcomputer overbracht naar de televisie is vervangen door HDMI5. Het was onvermijdelijk dat als televisies veranderden, de spelcomputers die daar gebruik van maakten óók zouden veranderen. 4een van de tulpstekkers van het AV-snoer, waarmee het elektrische signaal van audio en video wordt overgebracht. De stekkers hebben verschillende kleuren: geel voor het videosignaal, en rood en wit voor het stereo audiosignaal. 5 dit is de standaardinterface (input en output) voor digitaal beeld en geluid in AV-apparatuur. Hiermee is het mogelijk om video, audio en bedieningssignalen gelijktijdig via één snoer te versturen.
Dat klopt. En omdat het apparaat 24 uur per dag in je woonkamer staat, wilden we dat mensen van veel meer dan alleen videogames konden genieten. Dingen die nog niet mogelijk waren met de Wii. We moesten hard nadenken om een apparaat te ontwikkelen dat solide prestaties zou leveren tegen een betaalbare prijs.
Dat lijkt op het concept dat we bespraken in de Wii-hardware-aflevering, over een laag stroomverbruik en goede prestaties.6 6 Takeda legde dit concept uit in de Wii-hardware-aflevering van Iwata vraagt: ‘Rekenkracht is natuurlijk nooit van secundair belang geweest. Iedereen kan 'weinig rekenkracht met weinig stroomverbruik' realiseren. Anderen neigen naar 'veel rekenkracht met veel stroomverbruik'. Maar alleen Nintendo heeft geprobeerd te zorgen voor 'veel rekenkracht met weinig stroomverbruik'.’