Ondertussen werd ook nog NFC (near-field communication)22 toegevoegd. Hoe ging dat? 22 Maakt het mogelijk dat een systeem gegevens uitwisselt als een kaart of ander voorwerp dat NFC ondersteunt in de buurt wordt gehouden.
Ik had nooit verwacht dat de Wii U GamePad zo veel functies zou hebben, niet alleen wat NFC betreft, maar in het algemeen.
We dachten dat we een controller moesten maken, maar hij heeft alle functies van een handheld gekregen!
Juist. En alles verloopt draadloos. We moesten software ontwikkelen voor veel verschillende zaken, zoals NFC, de TV-knop23, en de geomagnetische sensor24. Dat was veel werk! Maar Iwata, toen we je aankondiging25 van NFC zagen waren we geschokt. We dachten, “Wat?! Wat kondigt hij nu aan?!” (lacht) 23 Met deze functie van de Wii U GamePad kun je hem als een controller voor je tv gebruiken. Een sensor in de Wii U GamePad die geomagnetisch bepaalt hoe de controller beweegt. de Wii U GamePad heeft ook een versnellingsmeter en gyroscoop. 25 Op 27 januari 2012 kwam Iwata tijdens een bijeenkomst voor aandeelhouders met een aankondiging over de nieuwe functies van Wii U.
Er werd enthousiast gereageerd, dus daar waren we blij om, maar we waren nog niet zo ver met de ontwikkeling. Dus konden we helaas geen vragen beantwoorden, en moesten we steeds zeggen dat er later meer nieuws zou volgen.
Het duurt nu niet lang meer voordat we de Wii U GamePad de wereld in sturen. Ik wil graag nog van iedereen horen wat hij van de voltooide controller vindt. Yamashita?
Tijdens de ontwikkeling van de Wii U GamePad verstuurden we de draadloze radiogolven vaak toch via een kabel, om interferentie te voorkomen. Maar toen ik bij wijze van proef het apparaat een keer draadloos gebruikte in mijn eigen huis, was ik verbaasd dat zonder kabel zulke mooie graphics in beeld verschenen.
Ja. (lacht) Zelfs mij verbaasde het hoe goed hij draadloos werkte. Ik denk dat het mensen zal verbazen hoe fraai de graphics van het Wii U-systeem draadloos op het scherm van de Wii U GamePad verschijnen.
Ik denk dat mensen met verstand van techniek hoogst verbaasd zullen zijn over het gebrek aan latentie. Kleine kinderen begrijpen de techniek natuurlijk niet, maar ze zullen wel merken hoe vloeiend het allemaal werkt, alsof de Wii U GamePad zelf de beelden maakt.
Volgens mij merkt je niet eens dat de controller met het systeem is verbonden totdat je naar een andere kamer loopt.
Precies. Dat is een nieuwe, onverwachte verrassing. De controller zit vol verrassende elementen. Je geniet draadloos van fraaie beelden, kunt ermee internetten, en er zitten allerlei functies op, zoals de camera. Ik hoop dat mensen van deze dingen gaan genieten. (Noot van de redactie: Deze functies van de Wii U GamePad werken alleen als hij draadloos is verbonden aan een Wii U-systeem.)
De Wii U GamePad toont de beelden zeer snel. Omdat bij veel nieuwe televisies latentie optreedt vanwege videoverwerkingscomponenten, verschijnen beelden soms eerder op de Wii U GamePad dan op de televisie die met een kabel is verbonden. Dus als je op de Wii U GamePad speelt, welk spel dan ook, merk je geen vertragingen op en kun je genieten van een zeer soepele bediening.